Study Of Online Purchasing Airline Tickets On Traveloka: A Perspective Of The Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology (Utaut2) Model

Jannah, Septi Kartika (2018) Study Of Online Purchasing Airline Tickets On Traveloka: A Perspective Of The Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology (Utaut2) Model. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Perkembangan teknologi telah memberikan banyak manfaat bagi kehidupan masyarakat. Hal itu mengubah cara orang berperilaku dalam kehidupan sehari-hari mereka. Teknologi perlahan mengubah budaya orang yang membeli tiket pesawat. Penggunaan sistem e-ticketing telah meningkat akhir-akhir ini di Indonesia. Penelitian ini menguji faktor-faktor yang mempengaruhi niat pembelian pelanggan dan pembelian e-ticket yang sebenarnya dari Traveloka. Untuk melakukannya, perspektif dari model the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT2) digunakan. Peneliti menggunakan metode penelitian kuantitatif dan kuesioner sebagai alat pengumpulan datanya. Responden sebanyak 199 individu adalah mahasiswa Universitas Brawijaya, Malang yang memiliki pengalaman dalam membeli e-ticket di Traveloka. Data dan hipotesis dianalisis menggunakan Structural Equation Modeling (SEM) berdasarkan Partial Least Square (PLS). Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa kondisi yang memfasilitasi, motivasi hedonis, kebiasaan dan nilai harga memiliki pengaruh paling signifikan terhadap niat perilaku untuk membeli e-ticket diantara variabel lainnya. Hasilnya juga menunjukkan bahwa usia hanya memperkuat pengaruh kondisi yang memfasilitasi terhadap niat perilaku. Selain itu, kebiasaan dan niat perilaku menunjukkan pengaruh signifikan terhadap pembelian e-tiket yang sebenarnya. Penelitian ini membantu untuk memahami tingkat penerimaan dan penggunaan e-tiket oleh pelanggan. Maka dari itu, organisasi dapat menentukan apa yang lebih dihargai oleh pelanggan ketika memutuskan untuk mengadopsi sistem e-tiket.

English Abstract

The development of technology has provided many benefits to peoples’ life. It changes the way people behave on their daily life. Technology slowly change the culture of people purchasing airline tickets. The use of e-ticketing system has been increasing a lot lately in Indonesia. This research examines the factors influencing customers’ intention purchase and actual purchase of e-ticket from Traveloka. In order to do so, a perspective of the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT2) model is used. The researcher uses a quantitative research method and questionnaire as its data collection tools. The respondents of 199 individuals are the students of Universitas Brawijaya, Malang who have an experience on purchasing e-ticket on Traveloka. The data and hypothesis were analyzed using Structural Equation Modelling (SEM) based on Partial Least Square (PLS). These research findings indicate that facilitating condition, hedonic motivation, habit and price value has the most significant influence towards the behavioral intention to purchase e-ticket among other variables. The results also show that age only strengthens the influence of facilitating conditions construct to the behavioral intention. Furthermore, habit and behavioral intention shows a significant influence towards the actual purchase of e-ticket. The research helps to understand the extent of customers’ acceptance and use of e-tickets. Therefore, the organization are able to determine what is more valued by customers’ when deciding to adopt e-ticket system.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FE/2018/547/051810402
Uncontrolled Keywords: Online Purchasing, E-ticket, The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, Online Purchasing, E-ticket, The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology.
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.83 Market research > 658.834 Consumer research > 658.834 2 Consumer behavior
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 11 Oct 2019 06:57
Last Modified: 20 Oct 2021 08:35
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/164338
[thumbnail of Septi Kartika Jannah.pdf]
Preview
Text
Septi Kartika Jannah.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item