Peran Fans Identity dalam Membentuk Brand Community (Study Etnografi Chelsea Indonesia Supporter Club Malang)

Wirandra, Hasby Baskara (2017) Peran Fans Identity dalam Membentuk Brand Community (Study Etnografi Chelsea Indonesia Supporter Club Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Skripsi ini membahas tentang peran fans identity dalam membentuk brand community pada fans club CISC Malang. Dalam penelitian ini akan dibahas mengenai pembentukan fans identity dan brand community. Melalui penjelasan mengenai pembentukan fans identity dan brand community akan memberi penjelasan mengapa fans identity dapat membentuk brand community. Fans di CISC Malang adalah fans klub sepakbola Chelsea FC yang berasal dari London. Mereka adalah sekumpulan fans yang berkumpul karena memiliki kesamaaan yaitu kecintaan terhadapa Chelsea FC. Fans telah memiliki fans identity yang sudah melekat di dalam diri mereka tetapi dengan adanya CISC Malang fans tersebut membentuk fans identity yang baru yang menjadi ciri khas dari fans identity. Fans identity yang ada di CISC Malang seperti chants, penggunaan simbol-simbol, ekpresi, selebrasi, umpatan, dan keramahan. Brand community dapat terbentuk ketika fans identity sudah terbentuk karena fans identity adalah sebuah dasar yang dapat mempengaruhi ketiga komponen dari brand community. Brand community dapat terbentuk melalui rasa kepemilikan akan fans club ini, tradisi dan ritual yang terus menerus dilakukan oleh fans, dan solidaritas sebagai rasa tanggung jawab moral sebagai fans.

English Abstract

This research discusses about the role of fans identity in forming brand community on CISC Malang fan club. In this research will be discuss about the formation of fans identity and brand community. Through the explanation of the formation of fans identity and brand community will explain why fans identity can form the brand community. Fans at CISC Malang are fans of football club Chelsea FC from London. They are a fans who gathered for having the same passion for Chelsea FC. Fans already have a fan identity that is already inherent in them but with the CISC Malang fans are forming a new fan identity that became the hallmark of fans identity. Fans identity in CISC Malang such as chants, the use of symbols, expression, celebration, swearing, and friendliness. Brand communities can be formed when fans identity is formed because fans identity is a foundation that can affect all three components of the brand community. Brand communities can be formed through a sense of ownership of this fan club, traditions and rituals that fans constantly perform, and solidarity as a sense of moral responsibility as fans.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2017/502/051705903
Uncontrolled Keywords: Fans Identity, Brand Community, Fans, Chelsea FC
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.82 Sales promotion > 658.827 Use of brands and trademarks
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Sugiantoro
Date Deposited: 01 Aug 2017 07:01
Last Modified: 09 Dec 2020 06:22
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/915
[thumbnail of Hasby Basakara Wirandra .pdf] Text
Hasby Basakara Wirandra .pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item