Determinan Minat Penggunaan Mobile Banking Di Universitas Brawijaya: Modifikasi Technology Acceptance Model (Tam) Dan Innovation Diffusion Theory (Idt)

Wulandari, Febriana Tri (2017) Determinan Minat Penggunaan Mobile Banking Di Universitas Brawijaya: Modifikasi Technology Acceptance Model (Tam) Dan Innovation Diffusion Theory (Idt). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menguji faktor-faktor yang memengaruhi minat penggunaan mobile banking dengan memodifikasi model Technology Acceptance Model (TAM) yang dikembangkan oleh Davis (1989) dan Innovation Diffusion Theory (IDT) yang diperkenalkan pertama kali oleh Rogers (1962). Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan metode survei. Responden dalam penelitian ini berjumlah 348 mahasiswa Universitas Brawijaya dari 8 fakultas dengan rata-rata nilai UKT (Uang Kuliah Tunggal) tertinggi pada tahun ajaran 2016/2017. Analisis data menggunakan teknik statistika Partial Least Square (PLS), dengan aplikasi WarpPLS 4.0 untuk menguji data penelitian. Hasil analisis data menunjukkan bahwa kompatibilitas merupakan faktor yang paling berpengaruh terhadap minat penggunaan mobile banking. Implikasi penelitian ini relevan bagi pihak perbankan selaku pengembang layanan mobile banking untuk mengembangkan layanan dengan sistem informasi berteknologi canggih yang tidak mudah diretas serta kompatibel dengan kebutuhan dan gaya hidup nasabah. Selain itu pemerintah selaku pembuat peraturan perlu meregulasikan pihak yang berhak mengembangkan layanan mobile banking, serta regulasi mengenai standar minimal keamanan sistem informasi dalam pengembangan layanan mobile banking.

English Abstract

The research aims at examining several factors influencing the intention to use mobile banking by modifying the Technology Acceptance Model (TAM) developed by Davis in 1989 and Innovation Diffusion Theory (IDT) introduced by Rogers in 1962. The data are collected through survey toward 348 undergraduate students of University of Brawijaya enrolling in 8 different faculties with the highest average tuition fee in academic year 2016/2017. The data are analyzed by the statistical technique of Partial Least Square (PLS) using WarpPLS application version 4.0. The result of the analysis shows that compatibility is the strongest positive factor influencing the intention to use mobile banking. Such a result implies that banks as the developer of mobile banking- are encouraged to develop information system services supported by advanced technologies that are compatible to the customers need and lifestyle and are not easyli hacked the government as the regulator needs to formulate some rules to govern the parties entitled to developing the mobile banking services. Another decree on the minimum security standards in developing mobile banking services is also necessary.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FE/2017/548/051710523
Uncontrolled Keywords: Technology Acceptance Model (TAM), Innovation Diffusion Theory (IDT), Mobile Banking, Kompatibilitas, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Manfaat, Self-efficacy, Persepsi Kepercayan, Persepsi Risiko
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.83 Market research > 658.834 Consumer research > 658.834 3 Consumer attitudes, preferences, reactions
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Akuntansi
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 08 Dec 2017 00:50
Last Modified: 28 Sep 2020 12:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/6653
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item