Motif Media Sosial Instagram Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya Malang (Studi Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya Aktif Hingga Tahun 2016)

br Sebayang, Inka Olivia (2017) Motif Media Sosial Instagram Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya Malang (Studi Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya Aktif Hingga Tahun 2016). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motif penggunaan media sosial Instagram pada mahasiswa Universitas Brawijaya Malang. Motif yang dikembangkan oleh Sundar dan Limperos (2013) merupakan motif yang berdasarkan perkembangan teori uses & gratification menjadi uses & gratification 2.0. Motif yang dimaksud adalah Modality, Agecncy, Interactivity dan Navigability. Penelitian ini menggunakan teori uses and gratification 2.0 yang meneliti efek penggunaan media massa terutama new media atau internet. Objek penelitian ini berupa new media, media sosial yaitu Instagram. Metode penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan analisis deskriptif. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan 241 kuesioner, 216 kuesioner online dan 25 kuesioner offline. Hasil penelitian menujukkan bahwa motif yang paling mendominasi motif penggunaan media sosial Instagram pada mahasiswa Universitas Brawijaya adalah motif modality pada poin coolness, motif terendah pada penelitian ini adalah motif modality pada poin being there. Sedangkan motif yang paling mendominasi dari keempat motif adalah motif navigability.

English Abstract

This research aims to determine the motive of the use of social media Instagram on students of University Brawijaya Malang. Motive developed by Sundar and Limperos (2013) is motive based on the development of the theory of uses & gratification be uses & gratification 2.0. Motives are Modality, Agency, Interactivity and Navigability. This research use the theory of uses and gratification 2.0 that examines the effects of mass media use, especially new media or the internet. The object of this research is new media, social media, Instagram. This research method used quantitative method with descriptive survey analysis. Techniques of data collection in this research use 241 questionnaire, 216 online questionnaire and 25 offline questionnaire. The result in this research is the motive that dominate of using sosial media Instagram in University of Brawijaya is modality motive on coolness point, the lowest motive in this research is modality motive on being there point. While the dominate motive from fourth motive is navigability motive.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2017/842/051711175
Uncontrolled Keywords: Motif, U&G 2.0, Modality, Interactivity, Agency, Navigability, Instagram
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.2 Communication > 302.23 Media (Means of communication) > 302.231 Digital media
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 08 Nov 2017 08:16
Last Modified: 08 Oct 2020 17:01
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/5089
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item