The Myths of Pemuda Hijrah in Gerakan Pemuda Hijrah ( Study on @Shiftmedia.id Instagram Account)

Putri, Shafira Ramadhanty (2019) The Myths of Pemuda Hijrah in Gerakan Pemuda Hijrah ( Study on @Shiftmedia.id Instagram Account). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Media sosial adalah platform yang paling banyak digunakan saat ini, digunakan untuk hiburan, bisnis, dan bahkan tujuan agama. Fenomena ini digunakan oleh Gerakan pemuda hijrah, gerakan nirlaba dengan anak muda seperti itu target utama bertujuan untuk membawa kembali orang bersama dan meramaikan masjid Pelajari tentang studi Islam. Gerakan Pemuda Hijrah menggunakan media sosial, Terutama Instagram dengan akun Instagram @ shiftmedia.id. Ini Akun didirikan pada tahun 2015 sebagai platform untuk berbagi dan mempromosikan acara dan konten menggunakan poster yang dirancang unik dan kreatif yang terkandung dengan banyak simbol-simbol Islam di bawahnya. Simbol Islam tidak sulit ditemukan di Poster yang terkandung dalam akun, secara umum simbol Islam sering ditemukan dalam bentuk seperti gambar masjid, hijab atau syal atribut yang dikenakan oleh a wanita, qur`an ayat dan lebih banyak tetapi sangat berbeda dari apa yang kita akan menemukan di poster oleh gerakan pemuda hijrah karena mereka cenderung menggunakan ornamen yang berlawanan. Penelitian ini bertujuan untuk memeriksa kemungkinan tersembunyi Mitos tersembunyi dari pemuda hijrah yang terkandung pada @ shiftmedia.id Poster pada periode 2017 hingga Juli 2019 menggunakan analisis Roland Barthes metode, termasuk pencarian mitos tersembunyi dalam denotasi dan artinya konotasi. Hasil penelitian akan menjadi penemuan a simbol, denotasi dan makna konotasi yang nantinya dapat dianalisis dan Temukan nilai mitos.

English Abstract

Social media is the most used platform today, used for entertainment, business, and even religious purposes. this phenomenon is utilized by Gerakan Pemuda Hijrah, a non-profit movement with young people as it’s main target aims to bring back people together and enliven the mosque to learn about islamic studies. Gerakan Pemuda Hijrah uses social media, especially Instagram with the @shiftmedia.id instagram account. This account was established in 2015 as a platform to share and promote events and content using unique and creative designed posters contained with lots of islamic symbols underneath. Islamic symbols are not hard to find on the posters contained in the account, In general islamic symbols are often found in forms such as a picture of mosque, hijab or scarves attributes worn by a woman, holy Qur’an verses and more but it is quite different from what we will find on the posters by Gerakan Pemuda Hijrah because they tend to use the opposite ornament. This research aims to examine any possible hidden hidden Myth of Pemuda Hijrah that are contained on the @shiftmedia.id posters in the period of 2017 to July 2019 using the Roland Barthes analysis methods, including the search of hidden myths in a denotation and connotation meaning. the result of the research will be a discovery of a symbol, denotation and connotation meaning which can later be analyzed and find the value of myth.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/1172/052000707
Uncontrolled Keywords: Semiotic Roland Barthes, Myth, Islamic Symbol, Instagram.
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.2 Communication > 302.23 Media (Means of communication) > 302.231 Digital media
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Agus Wicaksono
Date Deposited: 17 Nov 2020 16:24
Last Modified: 17 Nov 2020 16:24
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178612
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item