Fersita, Denin (2018) Hubungan Antara Perilaku Caring Perawat dengan Kepuasan Pasien JKN Rawat Inap di RS Lavalette Kota Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Latar Belakang: Perilaku Caring merupakan esensi dari keperawatan, sangat penting untuk menjaga mutu pelayanan kesehatan. Tujuan Penelitian: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara perilaku caring perawat dengan kepuasan pasien JKN di RS Lavalette Malang. Metode Penelitian: Penelitian ini menggunakan desain cross sectional. Responden penelitian ini adalah pasien rawat inap di RS Lavalette Kota Malang yang berjumlah 150 orang, dengan teknik pengambilan sampel adalah metode purposive sampling. Data dikumpulkan dengan kuesioner Caring Behaviour Inventory (CBI) untuk menilai kepuasan pasien menggunakan kuisioner RATER Nursalam. Analisa data yang digunakan adalah Spearman Rank Kesimpulan: Hasil pengumpulan data yang berupa deskripsi responden dapat disimpulkan a) perilaku caring perawat hasilnya sebagian besar sangat baik, b) kepuasan pasien JKN rawat inap hasilnya sebagian besar adalah baik. Analisis menunjukkan bahwa ada hubungan yang signifkan dan bersifat positif antara perilaku caring dengan kepuasan pasien JKN rawat inap. Hasil penelitian ini dapat dijadikan acuan dalam pengembangan program perilaku caring pada pasien rawat inap dan meningkatkan kualitas asuhan keperawatan yang berfokus pada pasien.
English Abstract
Background: Caring behavior is the essence of nursing, it is very important to maintain the quality of health services.Purpose: This study aims to determine the relationship between nurse caring behavior and satisfaction of JKN patients in Lavalette Hospital Malang. Research Method: This study used a cross sectional design. Respondents of this study were inpatients at Lavalette Hospital, Malang City, amounting to 150 people, with the sampling technique being purposive sampling method. Data were collected by the Caring Behavior Inventory (CBI) questionnaire to assess patient satisfaction using the Nursalam RATER questionnaire. Analysis of the data used is Spearman Rank Conclusion: The results of data collection in the form of respondents' descriptions can be concluded a) nurse caring behavior results are mostly very good, b) satisfaction of JKN patients hospitalization results are mostly good. The analysis shows that there is a significant and positive relationship between caring behavior and the satisfaction of hospitalized JKN patients.Conclusion : The results of this study can be used as a reference in the development of caring behavior programs in inpatients and improve the quality of nursing care that focuses on patients.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FK/2018/523/051900985 |
Uncontrolled Keywords: | Perilaku Caring, Kepuasan Pasien / Caring Behavior, Patient Satisfaction |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.81 Sales management > 658.812 Customer relations |
Divisions: | Fakultas Kedokteran > Ilmu Keperawatan |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 08 Nov 2019 02:08 |
Last Modified: | 20 Apr 2022 06:07 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/167444 |
![]() |
Text
Denin Fersita.pdf Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |