Nuryanto, Rocky Tri (2018) Public Service Innovation of "SAMBAT" Online as Efforts to Improve Public Complaints Service (Study on Communication and Informatics Department of Malang City). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Inovasi pelayanan merupakan suatu pembaharuan atau terobosan yang diberikan untuk mengembangkan atau memperbarui dari yang sudah ada atau sudah dikenal sebelumnya untuk menciptakan sesuatu yang baru dan lebih baik lagi. Inovasi pelayanan Sambat Online merupakan salah satu inovasi pelayanan yang diberikan oleh Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang, dimana Sambat online ini ialah layanan pengaduan berbasis IT yang dapat di akses melalui website dan juga SMS (Short Massage) untuk memudahkan masyarakat dalam melakukan pengaduan atau keluhan. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif yang berlokasi di Kota Malang, sedangkan situsnya berada di Dinas Komunikasi Kota Malang. Sumber datanya primer diperoleh dari beberapa wawancara dari informan yang berkaitan, sedangkan data sekundernya diperoleh dari dokumen-dokumen yang berhubungan dengan topik penelitian. Teknik pengumpulan data melalui wawancara dan dokumentasi. Sedangkan instrumen penelitiannya adalah peneliti sendiri, dan beberapa alat penunjang seperti pedoman wawancara, dan alat bantu lainnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Pelaksanaan Inovasi Sambat Online yang dilakukan oleh Dinas komunikasi dan infotmatika kota malang telah memberikan pembaharuan,kemudahan dan juga kebermanfaatan hal ini dapat ditinjaumelalui beberapa aspek yaitu : (1) kompabilitas ; (2) Kemampuan diuji coba ; (3) Kemampuan untuk diamati. Walaupun memang pelaksanaan nya masih memiliki beberapa kekurangan diantaranya : lambatnya penanganan,sambatan yang tak sesuai dengan jangkuan Dinas Kota Malang, Minimnya sambatan yang masuk namun Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang akan selalu mencoba melakukan perbaikan dan juga pengembangan untuk memberikan kemudahan bagi masyarakat dalam melakukan pengaduan. Dan juga pemerintah diharapkan untuk memberikan edukasi terhadap masyarakat terkait penggunaan sambat agar masyarakat lebih bijak dalam memberikan masukan atau pengaduan kepada Pemerintah Kota Malang.
English Abstract
Service innovation is a renewal or breakthrough that is given to develop or update from existing or previously known to create something new and better. Sambat Online service innovation is one of the service innovations provided by the Communication and Information Service of Malang City, where Sambat online is an IT-based complaint service that can be accessed through websites and also SMS (Short Massage) to facilitate the public in making complaints or complaints. This study uses a descriptive type of research with a qualitative approach located in Malang City, while the site is in the Malang City Communication Service. The primary data source is obtained from several interviews from related informants, while the secondary data is obtained from documents related to the research topic. The technique of collecting data through interviews and documentation. While the research instruments are the researchers themselves, and several supporting tools such as interview guidelines, and other tools. The results of the study indicate that the Implementation of the Online Sambat Innovation conducted by the Malang City Communication and Infotmatics Service Office has provided renewal, convenience and usefulness of this matter can be reviewed through several aspects, namely: (1) compatibility; (2) Ability to be tested; (3) Ability to be observed. Even though the implementation still has some disadvantages including: slow handling, splice that is not in line with Malang City Service's ranks, the lack of splits coming in but Malang's Communication and Information Agency will always try to make improvements and development to make it easier for the public to make complaints . And also the government is expected to provide education to the community regarding the use of sambat so that people are wiser in giving input or complaints to the Malang City Government..
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIA/2018/1199/051901615 |
Uncontrolled Keywords: | - |
Subjects: | 300 Social sciences > 352 General considerations of public administration > 352.6 Personnel management (Human resource management) > 352.63 Civil service system |
Divisions: | Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Publik / Negara |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 28 Oct 2019 02:20 |
Last Modified: | 25 Oct 2021 04:42 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/165526 |
Preview |
Text
Rocky Tri Nuryanto.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |