Rachmawati, Dyah Nur (2016) The Implementation of Teaching Speaking in English Conversation Class at SMPN 10 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Bahasa Inggris banyak digunakan untuk komunikasi oleh kebanyakan orang dengan berbagai bahasa. Kemampuan berbicara memainkan peran penting dalam komunikasi. Beberapa sekolah, termasuk SMPN 10 Malang, telah membentuk kelas percakapan bahasa Inggris (ECC) sebagai media bagi siswa untuk meningkatkan keterampilan berbicara mereka. Penelitian ini dilakukan untuk menggambarkan implementasi pengajaran berbicara di kelas percakapan bahasa Inggris di SMPN 10 Malang. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskriptif. Subjek penelitian ini adalah salah satu guru kelas percakapan bahasa Inggris. Pengaturan penelitian ini adalah di kelas 8i yang terdiri dari tiga puluh siswa. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah panduan wawancara untuk guru ECC, pemeriksaan observasi, dan catatan lapangan. Temuan penelitian ini adalah sebagai berikut: (1) Silabus yang digunakan oleh Guru ECC adalah silabus bahasa Inggris dari kurikulum 2013 yang ditetapkan oleh pemerintah, (2) guru menggunakan berbagai teknik dalam mengajar, yaitu: pemodelan, dialog, pengeboran , diskusi, dan dubbing, (3) untuk materi, guru memberi bahan untuk mengajar berbicara dan mendengarkan siswa yang diambil dari buku teks dan internet, (4) media yang digunakan oleh guru di kelas adalah objek nyata, laptop , Proyektor LCD, speaker, dan video yang digunakan untuk mengajar berbicara dan mendengarkan, dan akhirnya, (5) penilaian yang digunakan oleh guru untuk menilai kemampuan berbicara siswa adalah tes dan penilaian berkelanjutan. Berdasarkan hasil penelitian, direkomendasikan bahwa guru ECC mengembangkan dan menggunakan media dan teknik yang lebih menarik dalam mengajar berbicara. Untuk peneliti lebih lanjut, diperkirakan akan melakukan studi lebih lanjut tentang dampak kelas percakapan bahasa Inggris pada prestasi siswa di kelas bahasa Inggris.
English Abstract
English is widely used for communication by most people with different languages. Speaking ability plays an important role in communication. Some schools, including SMPN 10 Malang, have established English Conversation Class (ECC) as a medium for students to improve their speaking skill. This study was conducted to describe the implementation of teaching speaking in English Conversation Class at SMPN 10 Malang. This study used descriptive qualitative research. The subject of the study was one teacher of English Conversation Class. The setting of the study was at 8i class consisting of thirty students. The instruments used to collect the data were interview guide for the teacher of ECC, observation checklist, and field notes. The findings of this study were as follows: (1) The syllabus used by the teacher of ECC was English syllabus of 2013 curriculum established by the government, (2) The teacher used various techniques in teaching speaking, namely: modelling, dialog, drilling, discussion, and dubbing, (3) For the materials, the teacher gave the materials for teaching speaking and listening to the students taken from English textbook and internet, (4) The media used by the teacher in the classroom were real object, laptop, LCD projector, speaker, and video which were used for teaching speaking and listening, and finally, (5) The assessments used by the teacher to assess the students’ speaking ability were test and ongoing assessment. Based on the result of the study, it is recommended that the teacher of ECC develop and use more interesting media and techniques in teaching speaking. For further researcher, it is expected to conduct further study about the impact of English Conversation Class on the students’ achievement in English class.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2016/209/051604984 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Indah Nurul Afifah |
Date Deposited: | 14 Jun 2016 11:19 |
Last Modified: | 10 Nov 2021 01:32 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102075 |
Preview |
Text
CHAPTER_II.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_V.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_III.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
cover.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_I.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_IV.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
REFERENCES.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
abstrak_dan_daftar_isi_skripsi.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |