Utilizing English Songs to Improve Students’ Writing Ability in Writing Descriptive Text of Seventh Graders at MTs Miftahul Ulum Malang.

Ramdani, Novita (2015) Utilizing English Songs to Improve Students’ Writing Ability in Writing Descriptive Text of Seventh Graders at MTs Miftahul Ulum Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris sebagai bahasa asing di Indonesia digunakan sebagai persyaratan pendidikan. Di pedesaan, bahasa Inggris dianggap tidak penting untuk kehidupan sehari-hari orang, sehingga banyak orang mengesampingkan bahasa Inggris. Untungnya, pemerintah mendukung ini dengan menentukan bahasa Inggris sebagai subjek wajib. Suyanto (2009) menyatakan bahwa paparan bahasa Inggris yang rendah dapat menjadi salah satu pertimbangan bahwa peserta didik dikategorikan sebagai pelajar muda. Pelajar muda bahasa Inggris membutuhkan perawatan yang berbeda untuk menguasai bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Salah satu perawatan yang berbeda yang dapat digunakan untuk pelajar muda adalah lagu bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan lagu dalam meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif. Desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan siswa kelas tujuh MSTAHUL Ulum Malang sebagai subjek. Untuk memperoleh informasi, peneliti menggunakan lima instrumen. (1) Tes Penulisan, (2) Daftar Periksa Partisipasi Siswa, (3) Daftar Periksa Pengamatan Pengajaran, (4) Catatan Bidang, dan (5) kuesioner. Studi ini menunjukkan bahwa penggunaan lagu-lagu bahasa Inggris dapat membantu kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif, dalam hal menghasilkan ide, mendapatkan kosakata, dan juga memotivasi siswa untuk belajar bahasa Inggris. Itu ditunjukkan oleh hasil tes penulisan yang dikelola pada akhir implementasi. Dengan skor minimum 70, ada 83% siswa yang dapat memperoleh skor lebih dari 70. Selain itu, seluruh siswa yang tidak dapat mencapai skor minimum masih dapat meningkatkan kemampuan menulisnya sekitar 25%. Ini berarti bahwa ada proses pembelajaran yang terjadi selama implementasi lagu Inggris sebagai media pengajar. Itu juga diungkapkan oleh hasil daftar periksa partisipasi siswa bahwa partisipasi siswa selama implementasi lebih dari 80%. Berdasarkan hasil penelitian, peneliti menyarankan guru untuk menggunakan lagu-lagu bahasa Inggris dalam mengajar bahasa Inggris, terutama menulis pengajaran. Guru perlu mempertimbangkan lagu yang sesuai untuk tingkat siswa yang sesuai. Guru juga dapat menggunakan lagu bahasa Inggris untuk keterampilan lain. Peneliti juga menyarankan peneliti lebih lanjut untuk melakukan studi masalah yang dihadapi oleh siswa dan guru dalam mengajar dan belajar bahasa Inggris melalui lagu Inggris.

English Abstract

English as a foreign language in Indonesia is used as the education requirement. In countryside, English is considered as not important for peoples’ daily life, so that many people put aside English. Fortunately, government supports this by deciding English as compulsory subject. Suyanto (2009) states that low exposure of English can be one of the consideration that learners are categorized as young learners. Young learners of English need different treatments in order to mastered English as Foreign Language. One of the different treatments that can be utilized for young learners is English Song. This study aims to find out the use of song in improving students’ ability in writing descriptive text. Research design that is used in this study is Classroom Action Research with the seventh graders of MTS Miftahul Ulum Malang as the subject. In order to obtained information, researcher used five instruments; (1) writing test, (2) students’ participation checklist, (3) teaching observation checklist, (4) field notes, and (5) questionnaire. This study shows that the used of English songs can help students’ ability in writing descriptive text, in term of generating idea, gaining vocabulary, and also motivating students to learn English. It was shown by the result of writing test which was administered in the end of the implementation. With the minimum score 70, there are 83% students who can get score more than 70. In addition, the rest of the students who could not achieved the minimum score still can improve their writing ability for about 25%. This means that there was learning process happened during the implementation of English song as teaching media. It was also revealed by the result of students’ participation checklist that students’ participation during the implementation was more that 80%. Based on the result of the study, researcher suggested the teacher to use English songs in teaching English, especially teaching writing. Teacher needs to consider appropriate song for appropriate level of the students. Teacher also can use English song for other skill. Researcher also suggested the further researcher to do study of problem faced by the students and teacher in teaching and learning English through English song.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/250/051505218
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 21 Sep 2015 15:32
Last Modified: 18 Oct 2021 04:42
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101433
[thumbnail of 1_Cover-approval.pdf]
Preview
Text
1_Cover-approval.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 2_Abstract-_table_of_content.pdf]
Preview
Text
2_Abstract-_table_of_content.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 3_Chapter_1.pdf]
Preview
Text
3_Chapter_1.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4_Chapter_2.pdf]
Preview
Text
4_Chapter_2.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5_Chapter_3 - Copy.pdf]
Preview
Text
5_Chapter_3 - Copy.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5_Chapter_3.pdf]
Preview
Text
5_Chapter_3.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 6_Chapter_4.pdf]
Preview
Text
6_Chapter_4.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 7_Chapter_5.pdf]
Preview
Text
7_Chapter_5.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 9_Appendices.pdf]
Preview
Text
9_Appendices.pdf

Download (6MB) | Preview
[thumbnail of Bimbingan_Skripsi.pdf]
Preview
Text
Bimbingan_Skripsi.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item