Yanti, Risa Dwi (2017) The Strategies and Instructional Media of Teaching English Vocabulary for Young Learners at Children Center Brawijaya Smart School Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kosa kata adalah komponen terpenting dalam belajar Bahasa Inggris dengan sukses. Ini harus diperkenalkan sejak usia dini atau tingkat taman kanak-kanak. Belajar kosakata adalah salah satu cara mengenalkan Bahasa Inggris sebagai bahasa asing bagi anak. Dalam mengajarkan kosakata, ada banyak strategi pembelajaran dan media yang digunakan. Strategi dan media ini membuat proses pembelajaran menjadi lebih efektif dan menarik mengingat rentang perhatian anak usia dini yang rendah. Dalam penelitian ini difokuskan pada strategi guru dan media pembelajaran dalam pengajaran kosa kata Bahasa Inggris untuk pembelajar muda di Children Center Brawijaya Smart School Malang. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif yang dilakukan dengan menggunakan pedoman observasi dan wawancara untuk mengumpulkan data. Sumber data tersebut adalah guru bahasa Inggris di Sentra Persiapan, Sentra Seni, dan Sentra Balok di TK Brawijaya Smart School Malang. Penelitian ini mengungkapkan bahwa para guru menerapkan berbagai strategi dan media dalam mengajarkan kosa kata bahasa Inggris di tiga pusat antara lain, strategi mendengarkan dan mengulang, strategi mendengar dan melakukan, strategi tanya jawab, strategi menggambar dan mewarna, strategi melihat perbedaan, strategi berpasangan atau berkelopmpok, strategi menyanyikan lagu, dan strategi aktivitas di luar ruangan. Guru juga menggunakan beberapa media untuk memperkaya kosa kata pembelajar muda mereka seperti gambar, buku, flashcard, teka-teki, lego dan realia. Dalam penelitian ini, peneliti menyarankan agar peneliti selanjutnya dapat mengamati lebih dalam tentang strategipengajaran dan media pembelajaran dalam pengajaran kosa kata bagi pelajar muda.
English Abstract
Vocabulary is the most important component to acquire English language successfully. It should be introduced at early age or kindergarten level. Learning vocabulary is one way to introduce English as a foreign language to the children. In teaching the vocabulary, there are many teaching strategies and media used. These strategies and instructional media make teaching process more effective and interesting considering the young children of short attention span. This research focused on teachers’ strategies and instructional media in teaching English vocabulary for young learner in Children Center Brawijaya Smart School Malang. This study was a descriptive qualitative research that was conducted by using observation and interview guideline to gather the data. The source of the data was the English teacher in Preparation Center, Art Center, and Beams Center at Children Center Brawijaya Smart School Malang. This research revealed that the teachers applied various strategies and instructional media in the teaching English vocabulary in three centers. They are listen and repeat strategy, listen and do strategy, question and answer strategy, draw and color strategy, see differences strategy, in-pair or group working strategy, sing a song, and outdoor activity strategy. The teacher also used some media to enrich the young learners’ vocabulary. They are pictures, book, flashcard, puzzle, Lego and realia. In this research, the researcher suggest that further researcher can observe deeper about the teaching strategies and instructional media in teaching vocabulary for young learners.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/859/051800456 |
Uncontrolled Keywords: | Teaching strategy, Instructional Media, Teaching English vocabulary, Young learner. |
Subjects: | 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 22 Jan 2018 06:11 |
Last Modified: | 25 Oct 2024 03:02 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/8252 |
![]() |
Text
RISA DWI YANTI.pdf Download (2MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |