The Use of Role Play Strategy to Improve the Second Year Students Speaking Ability at SMP Shalahuddin Malang

Safitri, Hera Rizky (2017) The Use of Role Play Strategy to Improve the Second Year Students Speaking Ability at SMP Shalahuddin Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Berbicara adalah salah satu dari empat kemampuan bahasa yang harus dimiliki seorang pelajar. Dalam belajar berbicara, siswa sering menemukan beberapa masalah. Berdasarkan hasil wawancara dengan guru Bahasa Inggris yang dilakukan dalam studi pendahuluan di SMP Shalahuddin Malang; siswa selalu menggunakan bahasa asli untuk berkomunikasi, siswa memiliki motivasi belajar Bahasa Inggris yang rendah, siswa memiliki kosa kata yang terbatas, dan siswa terlalu malu untuk ikut serta dalam percakapan. Dengan demikian, penulis memutuskan untuk menerapkan role play sebagai strategi pengajaran berbicara untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilakukan dalam satu siklus yang terdiri dari empat pertemuan. Ada empat langkah dalam melakukan penelitian ini; Perencanaan, Tindakan, Observasi, dan Refleksi. Selama penelitian, penulis bertindak sebagai guru Bahasa Inggris dan Guru Bahasa Inggris bertindak sebagai pengamat. Sebagai instrumen, penulis menggunakan pedoman wawancara, lembar observasi, catatan lapangan, tes, dan kuesioner. Subyek penelitian ini adalah 35 siswa kelas VIII A SMP Shalahuddin Malang. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa menggunakan role play sebagai strategi pengajaran dapat meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Hal itu ditunjukkan melalui kriteria keberhasilan yang telah diraih. Penelitian ini dinilai berhasil bila 70% siswa mendapatkan atau melebihi kriteria ketuntasan minimal (KKM) yaitu 75. Pada pre-test, didapati bahwa hanya 29% siswa mendapat nilai atau melebihi KKM sedangkan pada post-test, 74% siswa diketahui mendapat nilai atau melebihi KKM. Selain itu, penelitian ini juga dinilai berhasil bila 70% siswa aktif terlibat selama proses pembelajaran pada pertemuan keempat. Dari hasil lembar observasi, ditemukan bahwa 83% siswa terlibat aktif saat pelaksanaan role play pada pertemuan keempat. Dengan demikian, penulis menyimpulkan bahwa penggunaan strategi role play dapat meningkatkan kemampuan berbicara siswa kelas dua di SMP Shalahuddin Malang.

English Abstract

Speaking is one of the four language skills that a learner should acquire. In learning speaking, students often find some problems. Based on the result of the interview with the English teacher conducted in preliminary study at SMP Shalahuddin Malang; the students always use native language to communicate, the students have low motivation in learning English, the students have limited vocabulary, and the students are too shy to take part in a conversation. Thus, the writer decided to apply role play as teaching speaking strategy to improve students’ speaking ability. The research method used in this study was Classroom Action Research (CAR). This study was conducted in one cycle which consisted of four meetings. There were four steps of doing this research; Planning, Acting, Observing, and Reflecting. During the study, the writer acted as the English teacher and the English teacher acted as the observer. As the instruments, the writer used interview guideline, observation checklist, field note, test, and questionnaire. The subjects of this study were 35 students of VIII A class of SMP Shalahuddin Malang. The result of this study revealed that using role play as teaching strategy can improve the students’ speaking ability. It was shown through the criteria of success that had been achieved. The study was considered successful when 70% of the students got or passed the standard minimum score (KKM) that is 75. In pre-test, it was found that only 29% of the students got the score or passed the KKM whereas, in the post-test, 74% of the students got the score or passed the KKM. Besides, this study was also considered successful when 70% of the students actively involved during learning process in the fourth meeting. From the result of the observation checklist, it was found that 83% of the students actively involved during the implementation of role play in the fourth meeting. Thus, the writer conclude that the use of role play strategy can improve the second year students’ speaking ability at SMP Shalahuddin Malang.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/858/051800455
Uncontrolled Keywords: Role Play, Speaking Ability
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.302 81 Techniques of study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 22 Jan 2018 04:39
Last Modified: 25 Oct 2024 02:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/8251
[thumbnail of Hera Rizky Safitri.pdf] Text
Hera Rizky Safitri.pdf

Download (6MB)

Actions (login required)

View Item View Item