Indraswari, Natasha Dinda (2017) Students’ Perception of Classroom Physical Environment on English Teaching-Learning Activities at SMP Negeri 1 Singosari. English Language Education Program, Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Siswa-siswi menghabiskan banyak waktu mereka duduk di dalam kelas. Untuk menjaga konsentrasi dan fokus, mereka membutuhkan ruang kelas yang nyaman. Maka, manajemen kelas diperlukan untuk menciptakan lingkungan belajar yang efektif. Hal tersebut dapat diraih dengan lingkungan fisik kelas yang baik. Oleh sebab itu, penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu persepsi siswasiswi serta pengaruh lingungan fisik kelas dalam kegiatan belajar-mengajar bahasa Inggris di SMP Negeri 1 Singosari. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif yang subjeknya adalah siswa-siswi kelas delapan dari SMP Negeri 1 Singosari. Empat puluh siswa dan siswi dipilih sebagai perwakilan. Dalam proses pengumpulan data, peneliti menggunakan kuisioner dan panduan wawancara sebagai alat untuk mengumpulkan data. Kuisioner dan panduan wawancara tersebut diadaptasi dari teori Schneider (2002). Setelah data dari kuisioner dianalisis, peneliti memaparkan hasilnya di dalam bentuk tabel dan juga prosentase. Lalu hasil dari kuisioner tersebut diuraikan dengan hasil dari wawancara untuk mendapatkan penjelasan lebih dalam dari kacamata siswa dan siswi. Hasil dari data yang sudah dikumpulkan menunjukkan, bahwa siswa-siswi merasa nyaman melakukan kegiatan belajar mengajar di dalam ruang kelas. Mereka juga menikmati fasilitas yang diberikan oleh sekolah. Hal ini juga ditunjukkan dengan pengaruh lingkungan fisik kelas terhadap nilai akademik yang didapat. Peneliti menyarankan pihak sekolah untuk meningkatkan kualitas dari fasilitas didalam kelas agar siswa-siswi dapat menikmati fasilitas tersebut sepenuhnya. Penelitian ini dapat digunakan sebagai referensi oleh peneliti-peneliti selanjutnya yang akan meneliti tentang faktor lain yang mendukung manajemen kelas seperti budaya, materi belajar, hubungan antara guru dan murid, serta kebijakan yang diberikan oleh sekolah.
English Abstract
Students spend most of their time sitting in the classroom. In order to mantain their concentration and focus, they need a comfortable classroom. Then, classroom management is needed to create an effective learning environment. It can be gained with a good classroom physical environment. Therefore, this research aims to find out the students’ perception and influence of classroom physical environment on English teaching-learning activities at SMP Negeri 1 Singosari. Using descriptive qualitative method, the subject of this research was students from the eight graders of SMP Negeri 1 Singosari. Fourty students were chosen to become the participants. In order to collect the data, questionnaire and interview guide were used as the instrument. The questionnaire and the interview guide were adapted from Schneider (2002). After the data from the questionnaire were analyzed, the researcher explained it in a form of a table and also precentage. Further, it is elaborated with the result of the interview data to get deeper explanations from the students’ perception. The result of the data showed that the students were comfortable having teaching and learning activities inside their classroom. They enjoyed facilities given by the school. They also proved the influence of classroom physical environment with their academic achievement. The researcher suggests the school’s authority to improve their classroom’s facilities so the students can enjoy it to the fullest. This study also can be used as reference for future researchers who conduct research about classroom management in other aspect, such as psychosocial, material, interpersonal, and institutional.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/840/051800414 |
Uncontrolled Keywords: | students’ perception, physical environment, classroom management |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 18 Jan 2018 10:23 |
Last Modified: | 06 Sep 2022 04:47 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/8153 |
Text
NATASHA DINDA INDRASWARI.pdf Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |