An Evaluation Of The Language Skills On “When English Rings A Bell” Curriculum Based Textbook For Junior High School In Second Year

Farisi, Abror Hanif (2017) An Evaluation Of The Language Skills On “When English Rings A Bell” Curriculum Based Textbook For Junior High School In Second Year. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menemukan proporsi dalam keterampilan berbahasa dari buku “When English Rings A Bell” untuk siswa kelas delapan tingkat sekolah menengah pertama berdasarkan teori mengevaluasi buku. Pembelajaran ini bertujuan untuk melihat apakah buku berbasis kurikulum “When English Rings A Bell” menyediakan empat keterampilan berbahasa berdasarkan Cunningsworth (1995). Model penelitian yang digunakan dalam pembelajaran ini adalah kualitatif deskriptif. Data diambil di semester kedua dari bab 7 sampai 12 karena materi nya menantang dan dapat mengembangkan kemampuan siswa dalam berbahasa Inggris, peneliti hanya fokus pada keterampilan berbahasa. Peneliti menggunakan rumus dari Wibisono (2013) untuk melihat proporsi dari keterampilan berbahasa dan menggunakan ceklis dalam keterampilan berbahasa dari “Choosing Your Coursebook” oleh Cunningsworth (1995). Data dianalisa dengan menganalisa buku teks beradasarkan kriteria pada ceklis keterampilan berbahasa. Hasil dari penelitian menunjukan bahwa persentase dari keterampilan membaca adalah 50%. Buku berbasis kurikulum tersebut memiliki banyak aktivitas membaca tetapi memiliki kekurangan dalam keragaman karena instruksi monoton. Keterampilan berbicara 9% hanya tiga bab yang menyediakan aktivitas membaca di semester kedua. Aktivitas mendengarkan pada buku 3% hanya ada dua aktivitas mendengarkan. Keterampilan menulis 38% aktivitas. Maka dari itu, penelliti memberi saran kepada guru bahasa Inggris untuk mengevaluasi buku teks sebelum dan saat mengajar siswa, dan mengembangkan materi didalam buku teks, contohnya dalam buku berbasis kurikulum ini kurang dalam aktivitas mendengarkan, guru dapat menyediakan sebuah audio, video atau power point dalam proses belajar dan mengajar untuk meningkatkan keterampilan mendengarkan pada siswa. Kemudian untuk penelitian kedepannya, pembelajaran ini dapat menjadi salah satu referensi untuk mendukung pembelajaran selanjutnya untuk mengevaluasi beberapa aspek didalam buku teks khusunya pada keterampilan berbahasa.

English Abstract

This study was conducted to find out proportion of language skills from “When English Rings a Bell” for junior high school in second years based on coursebook evaluation theory. This study was intended to see wether ‘When English Rings A Bell” curriculum based textbook provide four language skills by Cunningsworth (1995). The design of the study is descriptive qualitative study. The data were taken in the second semester of the textbook from chapter 7 until 12 because the material is challenging and develop the students ability to learn English, the researcher only focus on four language skills. The researcher uses formula by Wibisono (2013) to see the proportion of the language skills and checklist of language skills from “Choosing Your Coursebook” by Cunningsworth (1995). The data analyzed by analyzing the textbook based on the skills checklist criteria. The result stated that the percentage of reading skill is 50%. The curriculum based textbook has a lot of reading activities but lack of varieties because the instruction same in every activities. Speaking skill is 9% only three chapters provide speaking activities on the curriculum based textbook in the second semester. Listening skills on the textbook 3% there are only two activities of listening in the second semester. Writing skill is 38% the writing activities are good, the curriculum based textbook has well variety on writing activities because the instruction of every writing activities is different and interesting. Therefore, the researcher suggests English teacher to evaluate a textbook before and when teaching the students, and develop the material of the textbook, for example the curriculum based textbook less of listening activity, the teacher can provide an audio, video or power point in teaching and learning process to increase listening skill of the students. And then for the future researcher, this study can be one of references in supporting the next study to evaluate some aspects on the textbook especially in the language skills.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/769/051712387
Uncontrolled Keywords: language skills, curriculum based textbook, proportion of language skills, coursebook evaluation theory
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 12 Jan 2018 03:02
Last Modified: 23 Oct 2024 02:51
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/7939
[thumbnail of Abror Hanif Farisi.pdf] Text
Abror Hanif Farisi.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item