Gender Representation in Bahasa Inggris SMK Revised Edition Textbook for the First Year StudentS

Nurani, Putri Azizah Hikmah (2017) Gender Representation in Bahasa Inggris SMK Revised Edition Textbook for the First Year StudentS. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Satu hal yang seharusnya menjadi fokus sebagai sebuah buku yang bagus adalah representasi kesetaraan gender antara laki-laki dan perempuan untuk mendorong perkembangan sikap, perilaku yang menggambarkan tujuan kurikulum 2013 yang menekankan pada aspek pengetahuan, sikap dan pengaplikasian. Oleh karena itu, peneliti melakukan analisa terhadap perwakilan kesetaraan gender pada buku teks tersebut buku teks yang berjudul Bahasa Inggris SMK edisi revisi untuk siswa tahun pertama yang diterbitkan oleh Menteri Pendidikan Nasional Indonesia ini dikembangkan berdasarkan kurikulum 2013. Aspek yang dianalisis pada buku teks tersebut meliputi aspek bahasa pada teks dan ilustrasi pada gambar. Alasan peneliti melakukan penelitian pada buku teks ini karena buku ini digunakan oleh para guru dan siswa serta menjadi bahan ajar dalam pelaksanaan kurikulum 2013. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif. Tujuan penelitian ini adalah untuk menggambarkan isi buku serta menjelaskan seberapa terwakilkan kesetaraan gender pada buku teks tersebut. Penelitian ini didasarkan pada sembilan “checklist” yang dibuat oleh para ahli, antara lain Cohen dan Manion (1992), Dominiguez (1992), Ching (2014), Porreca (1984), dan Stockdale (2006) dalam aspek bahasa pada teks, sedangkan untuk ilustrasi pada gambar antara lain Sovic’s and Hus’ (2014), Gharbavi (2012), Holmiqvist dan Gjorup (2006) dan Nofal and Qawar (2015). Hasil penelitian menunjukan bahwa tingkat representasi kesetaraan gender untuk aspek bahasa pada teks adalah 189 laki-laki dan 109 perempuan atau termasuk tidak seimbang dan untuk aspek ilustrasi pada gambar adalah 85 laki-laki dan 35 perempuan atau termasuk juga tidak seimbang. Berdasarkan angka keseluruhan kedua aspek tersebut dapat disimpulkan bahwa jumlah perwakilan kesetaraan jender sebanyak 274 laki-laki dan 144 perempuan. Hal ini menunjukan bahwa buku ini bisa digunakan sebagai materi pembelajaran, namun para guru disarankan untuk memberikan materi ajar tambahan dari sumber yang lain agar dapat mencapai tujuan pembelajaran yang mewakili kesetaraan gender. Peneliti juga menyarankan kepada penerbit buku teks ini untuk lebih memperhatikan representasi kesetaraan gender di dalam buku teks.

English Abstract

One thing that should become a focus of a good textbook is the gender equality representation between male and female to support the development of attitudes and behavior as the goals of 2013 curriculum that emphasizes in the development of cognitive, affective and psychomotor domains. Therefore, the gender equality representation of textbook is worth analyzing. In this study, a textbook entitled Bahasa Inggris SMK revised edition for the first year students which is published by the Educational Minister of Indonesia is considered developed based on 2013 curriculum is analyzed. The gender equality representation of textbook is analyzed through language items in monolog texts and illustrations in the form of pictures. The researcher conducts this analysis to the textbook because it has been used by teachers and students during the implementation of 2013 curriculum. This study uses descriptive method in picturing the content of textbook and explaining the gender equality representation of textbook. The analysis is based on nine experts’ checklist namely Cohen and Manion (1992), Dominiguez (1992), Ching (2014), Porreca (1984) and Stockdale (2006) for the language items dimensions, while for the illustrations dimensions the researcher used Sovic’s and Hus’ (2014), Gharbavi (2012) Holmiqvist and Gjorup (2006) and Nofal and Qawar (2015). The data are collected by identifying the content of textbook with criteria dimensions on the gender representation textbook evaluation checklist. The result showed that the number for language items criteria were 189 male and 109 female or these were imbalance. The number for illustrations criteria were 85 male and 35 female or it was imbalance. The overall number of the gender equality representation male and female of the textbook in terms those two criteria dimensions were 274 for male and 144 for female. Those results implied that the textbook can be used as teaching material but teachers are widely recommended to add some other materials from other resources to reach the goal of gender equality. The researcher also suggests the publisher of the textbook to pay more attention to the gender equality representation in the textbook.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/347/051705323
Uncontrolled Keywords: Textbook, Gender Representation, Language Items, Illustrations.
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.32 Use of textbooks
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 17 Jul 2017 02:45
Last Modified: 26 Nov 2020 15:51
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/270
[thumbnail of PUTRI AZIZAH HIKMAH NURANI .pdf]
Preview
Text
PUTRI AZIZAH HIKMAH NURANI .pdf

Download (906kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item