Rancang Bangun Aplikasi Geofence Marketing Cafe Berbasis Android Studi Kasus: Ice Ah!

Rahman, Afrizal Fath (2017) Rancang Bangun Aplikasi Geofence Marketing Cafe Berbasis Android Studi Kasus: Ice Ah! Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Ice Ah merupakan usaha kecil yang berdiri sejak 11 April 2016 di Kota Malang. Sebagai usaha kecil baru tentunya sangat logis jika sebuah usaha ingin segera menarik minat masyarakat sebagai konsumen, karena sebuah usaha akan sangat rentan pada saat tahun pertama dengan resource yang terbatas dan persaingan dengan usaha yang lain. Untuk itulah kemampuan marketing menjadi faktor penting dalam perkembangan sebuah usaha, terutama usaha kecil yang memanfaatkan konsumen skala kecil. Untuk meningkatkan kemampuan marketing sebuah usaha, maka dibutuhkanlah suatu sistem yang dapat melakukan fungsi marketing yang dapat mentargetkan suatu wilayah dengan skala yang bervariasi dan menyesuaikan dengan lokasi konsumen. Dalam penelitian ini sistem marketing yang dibuat terdapat pada sebuah aplikasi dengan menggunakan metode geofence dengan informasi yang disampaikan berbentuk notifikasi. Berdasarkan pengujian yang telah dilakukan, keseluruhan fungsional sistem geofence marketing ini dapat berjalan dengan baik sesuai kebutuhan yang telah dibuat, dan memiliki nilai user experience berdasarkan 6 skala dengan nilai Attractiveness sebesar 1.45, Perspicuity sebesar 1.725, Efficiency sebesar 1.4, Dependability sebesar 1.275, Stimulation sebesar 1.4375 dan Novelty sebesar 1.0125. Berdasarkan hasil uji benchmarking dengan 246 produk lain didapatkan hasil perbandingan 6 skala dengan hasil Attractiveness yaitu above average, Perspicuity yaitu good, Efficiency yaitu above average, Dependability yaitu above average, Stimulation yaitu good dan Novelty yaitu above average.

English Abstract

Ice Ah is a small business established since 11 April 2016 in Malang City. As a small business it is a very logic thinking that a business want to immediately attract people attention as a customer, because a business is vulnerable in their first year with a limited resource and competition with another business. For that reason the marketing ability become a necessary factor in a business growth, especially with a small business that make use of small scale customer. To improve the marketing ability in a business, a system that can do marketing functionality and targeting an area with a vary scale and also adjusting to customer location is needed. In this research the marketing system made there on application using geofence methodology with the information delivered as notification. Based on the test which have been done, all of the geofence marketing system functionality can work well with corresponding requirement which have been made, and having user experience value based on 6 scale with the value of Attractiveness 1.45, Perspicuity 1.725, Efficiency 1.4, Dependability 1.275, Stimulation 1.4375 and Novelty 1.0125. based on the benchmarking test with 246 other product generated a 6 scale comparison result with value of Attractiveness is above average, Perspicuity is good, Efficiency is above average, Dependability is above average, Stimulation is good and Novelty is above average.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FTIK/2017/445/051707767
Uncontrolled Keywords: Aplikasi Android, Geofence, Marketing Cafe, User Experience
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.872 Telemarketing and direct marketing
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika
Depositing User: Yusuf Dwi N.
Date Deposited: 18 Sep 2017 07:35
Last Modified: 03 Dec 2020 15:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2657
[thumbnail of Bagian Depan.pdf] Text
Bagian Depan.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (781kB)
[thumbnail of BAB I.pdf] Text
BAB I.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (291kB)
[thumbnail of BAB II.pdf] Text
BAB II.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (474kB)
[thumbnail of BAB III.pdf] Text
BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)
[thumbnail of BAB IV.pdf] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)
[thumbnail of BAB V.pdf] Text
BAB V.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)
[thumbnail of BAB VI.pdf] Text
BAB VI.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)
[thumbnail of BAB VII.pdf] Text
BAB VII.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (290kB)
[thumbnail of Daftar Pustaka.pdf] Text
Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (293kB)

Actions (login required)

View Item View Item