Speaking Strategy Used By A Student With High Achievement In English Language Education Program Batch 2015 Universitas Brawijaya (Case Study)

Putri, Letysia Nike (2017) Speaking Strategy Used By A Student With High Achievement In English Language Education Program Batch 2015 Universitas Brawijaya (Case Study). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Berbicara adalah sebuah keterampilan yang memungkinkan pelajar untuk mengekspresikan makdsud dalam pada sebuah komunikasi. Sayangnya, pembelajar bahasa Inggris terkadang mengalami kesulitan untuk mengekspresikan idenya. Oleh karena itu, berbicara dianggap sebagai keterampilan yang paling sulit diantara empat keterampilan bahasa. Sehingga, hanya sedikit pelajar yang mempunyai penghargaan dalam berbicara. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk menemukan strategi berbicara yang digunakan oleh seorang mahasiswa dengan penghargaan dalam berbicara pada Program Pendidikan Bahasa Inggris angkatan 2015 di Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan metode studi kasus sebagai metode penelitian. Pemerolehan data menggunakan dua instrumen, wawancara dan daftar pertanyaan. Pada wawancara terdapat dua belas pertanyaan dan dua puluh lima pertanyaan untuk daftar pertanyaan. Kedua instrumen tersebut diadaptasi dari SILL (1989) yang terdiri dari memory strategy, cognitive strategy, compensation strategy, metacognitive strategy, affective strategy dan social strategy. Kedua instrumen tersebut diberikan kepada seorang mahasiswa yang memiliki penghargaan dalam berbicara, AHF. Hasil yang didapat dianalisa menggunakan data triangulasi. Temuan dari penelitian ini mengungkapkan bahwa subyek penelitian menggunakan tiga strategi. Pertama memory strategy. AHF sering membuat daftar kosakata dan menggunakan media lain seperti kamus elektrik serta menggunakan kata tersebut pada kalimat untuk mengingat kata. Kedua adalah metacognitive strategy. Dia membiasakan dirinya untuk berbicara bahasa Inggris pada setiap kesempatan dan mengoreksi kesalahan ketika berbicara. AHF juga menggunakan affective strategy dengan mendorong dirinya dirinya untuk berbicara dalam bahasa Inggris meskipun terkadang dia membuat kesalahan. Selain itu, dia sering memberi sebuah penghargaan terhadap dirinya sendiri ketika ia mampu berbicara bahasa Inggris dengan baik. Berdasarkan pada temuan, penulis mengyarankan kepada mahasiswa lain untuk mengadaptasi strategi berbicara tersebut dan untuk pengajaran bahasa Inggris, temuan tersebut dapat menjadi sebuah pilihan untuk mengajar berbicara.

English Abstract

Speaking is a skill that enables learners to express intended meaning in a communication. Unfortunately, EFL learners sometimes have obstacles to express their ideas. Therefore, speaking is considered as the most difficult skill among the four language skills. So,only a few students have significant achievements in speaking.Thus this study is intended to find speaking strategy used by a student with high achievement who enrolls in English Language Education Program Batch 2015 at Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. The present study uses case study as research design. The data was obtained through two instruments, interview and questionnaire. Both of the instruments were adapted from R. Oxford’s (1989) Strategy Inventory of Language Learning (SILL) which consist of memory strategy, cognitive strategy, compensation strategy, metacognitive strategy, affective strategy and social strategy. Those two instruments were administered to a student who has significant achievements in speaking. The result was analyzed by using data triangulation. The finding of this study reveals that the research subject uses those three strategies. The first is memory strategy. The research subject often make lists of the vocabulary and uses another mean like electric dictionary and also puts a new word into a sentence to remember the word. The second is metacognitive strategy. He customizes himself to speak English in every occasion and notice his mistakes while speaking. The research subject also uses affective strategy by encouraging himself to speak English although sometimes he makes some mistakes. Besides, he often gives himself a reward when he can speak English well. Based on the finding the researcher suggest to other students to adapt these speaking strategy and for ELT, these finding can be an option to teach speaking

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/628/051707408
Uncontrolled Keywords: Strategi Berbicara, Penghargaan, Program Pendidikan Bahasa Inggris Angkatan 2015. Speaking Strategy, High Achievement Student, English Language Education Program Batch 2015 .
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 14 Sep 2017 07:55
Last Modified: 30 Nov 2021 04:02
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2532
[thumbnail of 135110501111038_COVER + DAFTAR ISI.pdf]
Preview
Text
135110501111038_COVER + DAFTAR ISI.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of 135110501111038_BAB 5.pdf]
Preview
Text
135110501111038_BAB 5.pdf

Download (190kB) | Preview
[thumbnail of 135110501111038_BAB 4.pdf]
Preview
Text
135110501111038_BAB 4.pdf

Download (312kB) | Preview
[thumbnail of 135110501111038_BAB 1.pdf]
Preview
Text
135110501111038_BAB 1.pdf

Download (210kB) | Preview
[thumbnail of 135110501111038_BAB 2.pdf]
Preview
Text
135110501111038_BAB 2.pdf

Download (297kB) | Preview
[thumbnail of 135110501111038_BAB 3.pdf]
Preview
Text
135110501111038_BAB 3.pdf

Download (338kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item