The Students’ Perception On Story Telling In Learning Speaking At English Language Education Program Batch 2016 Universitas Brawijaya

Rahmasari, Nur Alifah (2017) The Students’ Perception On Story Telling In Learning Speaking At English Language Education Program Batch 2016 Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini membicarakan tentang persepsi siswa terhadap penggunaan “storytelling” dalam belajar berbicara. Penelitian ini dilaksanakan di Program Pendidikan Bahasa Inggris Angkatan 2016 Universitas Brawijaya. Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi persepsi siswa terhadap storytelling dalam belajar berbicara di Program Pendidikan Bahasa Inggris angkatan 2016 Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Pengambilan data diambil melalui, angket untuk mahasiswa dan wawancara untuk dosen. Peneliti menggunakan Linkert Scale untuk menganalisa angket yang di peroleh dari mahasiswa. Pada wawancara peneliti mewawancari salah satu mahasiswa untuk mengetahui teknik belajar mereka dalam menggunakan “storytelling” pada pembelajaran berbicara. Subjek yang digunakan dalam penilitian ini adalah 30 mahasiswa Program Pendidikan Bahasa Inggris Angakatan 2016. Wawancara dilaksanakan sekali pada satu mahasiswa. Hasil penemuan dari penelitian ini menunjukan Bahasa belajar berbicara menggunakan “storytelling” dapat respon positif dari siswa. Siswa mengatakan, belajar menggunakan “storytelling” dapat membuat siswa lebih mengerti materi, melatih kepercayaan diri siswa dalam menyampaikan informasi tentang cerita dengan cara mempraktikannya di depan teman mereka. Peneliti menyarankan, seharusnya guru mengerti tentang persepsi siswa, hal ini bertujuan untuk meminimalsilir kesalahpaham antara tujuan guru dan siswa dalam proses pembelajaran Bahasa inggris. Peneliti berharap siswa mau untuk belajar lebih giat lagi untuk mengerti lebih dalam tentang Bahasa inggris dan mempraktikannya di kehidupan nyata. dan juga peneliti berharap semoga penelitian ini bisa memberikan inspirasi pada peneliti lainnya yang tertarik untuk membuat atau mengembangkan kembali peneilitian tentang persepsi.

English Abstract

This research studied about the students’ perception on storytelling in learning speaking. This research was conducted in English Language Education Program Batch 2016 Universitas Brawijaya. This research is aimed to investigate the students’ perception on storytelling in learning speaking at English Language Education Program Batch 2016 Universitas Brawijaya. This research used descriptive qualitative as the research design. The data were collected through questionnaire for the students and interview for the lecturer. The researcher used Linkert Scale to analyze the students’ perception. For the interview, the researcher interviewed lectutrer about the technique of them in learning English used storytelling for speaking. The subjects of this research were thirty students of English Language Education Program Batch 2016. The interview were conducted the lecturer. The finding of this research showed that the learning speaking used storytelling got a positive perception from the students. The students stated that storytelling could make the students more understand about the material, trained the students’ confidence to convey information about the story and practice in front of their friends. The researcher suggests that the lecturer needs to know the students’ perception to minimize misunderstanding between the goal from the lecturer and the students in teaching English and learning process. The researcher hopefully the students can study hard to understand more about English learning and practice it in public speaking or real-life and also the researcher hopefully this research can be used as a reference or inspiration for the other researcher for those who interest in conducting similar research on students’ perception.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/652/051707432
Uncontrolled Keywords: The Students’ Perception, Storytelling, Learning Speaking
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 13 Sep 2017 07:41
Last Modified: 04 Dec 2020 09:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2481
[thumbnail of Rahmasari, Nur Alifah.pdf]
Preview
Text
Rahmasari, Nur Alifah.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item