The Physical Classroom Environment For English Language Teaching And Learning Activities At Sma Negeri 02 Batu

Yunarti, Risda (2017) The Physical Classroom Environment For English Language Teaching And Learning Activities At Sma Negeri 02 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Manajemen ruang kelas adalah salah satu elemen penting yang mendukung aktifitas belajar dan mengajar di dalam ruang kelas. Di dalam manajemen ruang kelas ada beberapa aspek tetapi di penelitian ini peneliti hanya fokus pada satu aspek yaitu lingkungan fisik ruang kelas. Lingkungan fisik ruang kelas adalah suatu susunan sebuah ruang kelas yang mana terdapat, properti, suara, penglihatan, kenyamanan, susunan kursi, penggunaan papan tulis dan alat-alat. Penelitian ini menggunakan metode studi kasus dalam menginvestigasi lingkungan fisik ruang kelas di SMA Negeri 02 Batu, penelitian ini dilakukan dengan menggunkan tiga instrumen; daftar observasi, wawancara, dan angket siswa yang di adaptasi dan diambil dari Brown (2000) dan Burden (1995) Teaff (2007) dan juga di validasi oleh dosen Classroom Management. Untuk daftar observasi peneliti langsung mengambil dari pernyataan para ahli dan untuk wawancara dan angket siswa, peneliti menyiapkan 23 pertanyaan berdasarkan pernyataan para ahli. Subyek penelitian ini adalah XI IIS 1 yang mana adalah kelas laboratorium, Miss Inna Nivanti selaku guru bahasa Inggris XI IIS 1, dan 11 orang siswa dari XI IIS 1. Objek dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan suana lingkungan fisik ruang kelas dari XI IIS 1. Hasil akhir dari investigasi menggunakan data triangulasi dari tiga instrumen; daftar observasi, wawancara dan angket siwa menggambarkan setiap sub-aspek dari lingkungan fisik ruang kelas seperti properti, suara, penglihatan, keyamanan, susunan kursi, penggunaan papan tulis dan alat-alat. Lingkungan fisik ruang kelas dari XI IIS 1 belum cukup efektif untuk mendukung aktifitas belajar mengajar.

English Abstract

Classroom management is one of the elements which is important to support the teaching and learning activities in the classroom. In classroom management there are many aspects but in this study the researcher only focused in one aspect which is the physical classroom environment. The physical classroom environment is a set up of a classroom included, properties, sound, sight, comfort, seating arrangement, chalkboard used and equipments. This research used Case Study method in investigating the physical classroom environment in SMA 02 Batu, this research was conducted by using three istruments; observation checklist, interview guide and student’s questionnaire was adapted and adopted from Brown (2007) and Burden (1995) Teaff (2007) and also was validated by the lecturer in clasroom management field. For the observation checklist the researcher was adopted the statements from the expert and for the interview guide and student’s questionnaire, the researcher prepares 23 questions based on the expert’s statements. The subject of this study are XI IIS 1 is a laboratory classroom, the English teacher of XI IIS 1 Miss Inna Nivanti and 11 students of XI IIS 1. The objective of this study is to describe the physical classroom environment of XI IIS 1. The final results of the analysis used the data triangulation from the three instrument; observation checklist, interview guide and student’s questionnaire its describe each sub-aspects of the physical classroom environment., they are properties, sound, sight, comfort, seating arrangement chalkboard used and equipment. The physical classroom environment of XI IIS 1 is not effective enough for support teaching and learning activities.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/683/051707462
Uncontrolled Keywords: Manajemen Ruang Kelas, Lingkungan Fisik Ruang Kelas
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 13 Sep 2017 03:06
Last Modified: 11 Dec 2020 07:36
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2456
[thumbnail of RISDA YUNARTI.pdf]
Preview
Text
RISDA YUNARTI.pdf

Download (1MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item