Sulistyowati, Ayu Winda (2017) Developing Audiovisual Materials To Teach Procedure Text For Fashion Design Department At Vocational High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Bahasa Inggris untuk tujuan tertentu (ESP) merupakan pendekatan pada suatu pengajaran yang keseluruhannya meliputi isi dan metode berdasarkan atas alasan pelajar untuk belajar. Sebagaimana, pengajaran bahasa Inggris di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) harus memenuhi syarat sesuai dengan kebutuhan pada setiap jurusan. Siswa jurusan tata busana di SMK Negeri 1 Batu kurang memiliki minat untuk belajar bahasa Inggris khususnya materi teks prosedur. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengembangkan materi audiovisual untuk mengajar materi teks prosedur untuk siswa jurusan Tata Busana di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Peneliti menggunakan metode penelitian pengembangan untuk mengembangkan materi audiovisual untuk mengajarkan materi teks prosedur untuk siswa jurusan tata busana. Media yang dikembangkan berupa materi audiovisual dalam bentuk video. Penelitian ini mengembangkan produk dengan menggunakan aplikasi powtoon dan teknologi pengenalan suara otomatis. Penelitian ini menggunakan kuesioner sebagai teknik pengumpulan data dan melibatkan siswa kelas XI jurusan tata busana di SMK Negeri 1 Batu. Penelitian ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan dapat membuat siswa kelas XI jurusan tata busana di SMK Negeri 1 Batu lebih tertarik belajar bahasa inggris khususnya materi teks prosedur. Berdasarkan hasil, beberapa saran diberikan kepada siswa, guru, dan peneliti selanjutnya. Untuk murid, disarankan agar dapat belajar bahasa Inggris khususnya materi teks prosedur melalui cara yang lebih mudah dan menarik. Untuk guru, disarankan menggunakan produk ini sebagai referensi dalam mengajar bahasa inggris khususnya materi linguistik feature dalam teks prosedur. Untuk peneliti selanjutnya, penelitian ini dapat digunakan sebagai referensi, acuan data, dan informasi untuk mengembangkan dan menciptakan produk lainnya.
English Abstract
English For Specific Purposes (ESP) is an approach to language teaching in which all decisions as the content and method are based on the learner’s reasons for learning. Furthermore, the teaching of English at Vocational High School should be associated with the needs for each department. The students of Fashion Design Department at SMK Negeri 1 Batu lack interest to learn English especially procedure text materials. Regarding this point, this study was aimed to develop audiovisual materials to teach procedure text for Fashion Design Department at vocational high school. The researcher used research and development as the research method to develop audiovisual materials to teach procedure text for fashion design department. This study developed audiovisual materials in the form of video. The product was developed by using powtoon application and automatic speech recognition technology. This research used questionnaires as the data collection technique and involved the eleventh year students of Fashion Design Department at SMK Negeri 1 Batu. This study revealed that the product developed can make the eleventh year students of Fashion Design Department at SMK Negeri 1 Batu more interested in learning English especially procedure text materials. Based on the findings, a few suggestions are given to the students, teachers or instructors, and further researchers. For students, it is suggested to learn English materials especially procedure text in easier and interesting way. For instructors, it is suggested to use the product as a good reference in teaching English especially to teach procedure text. For the further researchers, this study can be used as reference, basic data and information to develop and create other product.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/714/051707495 |
Uncontrolled Keywords: | ESP, Pembelajaran Bahasa Inggris di SMK, Tata Busana, Materi Audiovisual, Teks Prosedur. |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 12 Sep 2017 01:05 |
Last Modified: | 13 Dec 2020 06:46 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2356 |
Text
1. BAGIAN DEPAN.pdf Restricted to Repository staff only Download (462kB) |
|
Text
2. CHAPTER 1.pdf Restricted to Repository staff only Download (295kB) |
|
Text
3. CHAPTER II.pdf Restricted to Repository staff only Download (363kB) |
|
Text
4. CHAPTER III.pdf Restricted to Repository staff only Download (451kB) |
|
Text
5. CHAPTER IV.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
|
Text
6. CHAPTER V.pdf Restricted to Repository staff only Download (173kB) |
|
Text
7. REFERENCES.pdf Restricted to Repository staff only Download (252kB) |
Actions (login required)
View Item |