Investigating English For Specific Purposes (ESP) Student Speaking Anxiety In Post-Pandemic Learning

Ahyan, Fahrul and Dr. Widya Caterine Perdhani, S.Pd., M.Pd. (2023) Investigating English For Specific Purposes (ESP) Student Speaking Anxiety In Post-Pandemic Learning. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kecemasan bahasa pada siswa English for Specific Purpose (ESP) di dalam kelas telah diteliti oleh banyak penelitian. Meskipun begitu, masih ada kekurangan penelitian mengenai kecemasan berbicara yang dihadapi siswa dalam proses pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menemukan tingkat dan faktor kecemasan berbicara di antara siswa ESP untuk mengisi kesenjangan penelitian saat ini, terutama dalam situasi lingkungan pembelajaran pasca-pandemi. Penelitian ini dilakukan pada siswa tingkat satu ESP Universitas Brawijaya. Studi ini akan menggunakan penelitian kuantitatif. Pertanyaan penelitian terdiri dari tingkat kecemasan berbicara pada pembelajar ESP Indonesia di masa pembelajaran pasca pandemi dan faktor apa yang berkontribusi pada kecemasan berbicara dalam bahasa asing di antara pembelajar ESP Indonesia. Instrumen yang digunakan adalah kuesioner yang diadopsi dari Foreign Language Speaking Anxiety Questionnaire (Öztürk, 2012). Temuan mengungkapkan bahwa sebagian besar siswa menunjukkan tingkat kecemasan berbicara yang moderat hingga tinggi. Ditemukan bahwa kurangnya rasa percaya diri, ketidaknyamanan dalam evaluasi guru serta ketidaknyamanan dalam berbicara bahasa Inggris di kelas menjadi faktor paling signifikan bagi kecemasan berbicara mereka. Penelitian ini dapat membantu guru ESP mengidentifikasi aspek pemicu kecemasan dan lebih lanjut dapat menurunkan tingkat kecemasan di kelas mereka

English Abstract

English for Specific Purpose (ESP) students' language anxiety in the classroom has been investigated by many studies. Despite that, there is still a lack of research about speaking anxiety that students encounter in the learning process. The aim of this study is to find the degree and factor of speaking anxiety amongst ESP students to fill the gap in the current research, especially in the setting of a post-pandemic learning environment. The study is conducted on ESP freshman students of Brawijaya University. This study will take the form of quantitative research. The research questions consist of what the speaking anxiety-level of Indonesian ESP Learners during post pandemic learning and what factors are contributing to speaking anxiety in foreign language amongst Indonesian ESP learners. The instrument that was used is a questionnaire adopted from the Foreign Language Speaking Anxiety Questionnaire (Öztürk, 2012). The findings reveal that most of the students exhibit moderate to high levels of speaking anxiety. It was found that lack of self-confidence, discomfort of teacher’s evaluation as well as discomfort in speaking English in the classroom to be the most significant factors for their speaking anxiety. This research could help ESP teachers to identify the anxiety inducing aspect and further could lower the level of anxiety in their classroom.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120323
Uncontrolled Keywords: ESP Learner, Classroom Speaking Anxiety.Siswa ESP, Kecemasan Berbicara di Kelas
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 24 Oct 2023 08:54
Last Modified: 24 Oct 2023 08:54
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/204004
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Fahrul Ahyan.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item