Language Choice by Podcasters in Cretixov Youtube Channel: A Case of Code-mixing.

Salsabila, Shevia Zulva and Yana Shanti Manipuspika,, S.S., M.App.Ling (2023) Language Choice by Podcasters in Cretixov Youtube Channel: A Case of Code-mixing. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penggunaan media sosial berpengaruh pada gaya dan bahasa dari berbagai kelompok. Penggunaan bahasa ganda atau campuran kode juga sering digunakan dalam percakapan sehari-hari. Penelitian ini mengeksplorasi fenomena campuran kode dalam konteks platform komunikasi digital. Di dunia yang semakin global ini, media sosial telah menjadi media penting bagi orang-orang untuk terhubung, berbagi ide, dan mengekspresikan diri. Ketika komunikasi online melampaui batas geografis dan budaya, pengguna semakin mengadopsi praktik bahasa yang beragam untuk menyampaikan pikiran mereka secara efektif. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi dan mengidentifikasi jenis dan fungsi yang digunakan dalam percakapan oleh para talenta di saluran Youtube Cretivox. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan analisis transkrip untuk mengumpulkan data. Data diperoleh dari transkrip percakapan talenta Cretivox yang diunggah di Youtube. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jumlah tertinggi campuran kode yang digunakan dalam video ini adalah penyisipan dengan 41 data campuran kode. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa fungsi dominan dari campuran kode adalah berbicara tentang topik tertentu dengan 48 data.

English Abstract

Social media affects the style and language of various groups. The use of bilingual or code-mixing is also very often used in daily conversation. This explores the phenomenon of code-mixing within the context of digital communication platforms. In today's globalized world, social media has become an essential medium for people to connect, share ideas, and express themselves. As online communication transcends geographical and cultural boundaries, users increasingly adopt diverse linguistic practices to convey their thoughts effectively. This research aims to explore and identify the types and functions used in conversations by the talents on Cretivox Youtube. This study uses qualitative approach and transcript analysis to base the collection of data. Data were gained from transcripts of Cretivox talents conversations that were uploaded on Youtube. The result shows that the highest number of code mixing used in this video is insertion with 41 data code-mixing. The result also shows that the dominant function of code-mixing is talking about a particular topic with 48 data.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120282
Uncontrolled Keywords: Sociolinguistics, Bilingualism, Code mixing, Podcast
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 19 Oct 2023 07:23
Last Modified: 19 Oct 2023 07:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203940
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Shevia Zulva Salsabila.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item