The Influence of Second Language Motivational Self System (L2 MSS) towards Motivation in Learning English at Polytechnics of Army, Batu.

Syarafina, Sabila and Ida Puji Lestari,, S.Pd., M.Pd. (2023) The Influence of Second Language Motivational Self System (L2 MSS) towards Motivation in Learning English at Polytechnics of Army, Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Motivasi belajar bahasa Inggris sangat penting bagi pembelajar bahasa kedua (L2) dalam mempelajari suatu bahasa mengingat bahasa Inggris bukanlah bahasa pertama mereka. Dalam penelitian ini, peneliti menganalisis faktor-faktor motivasi pembelajar bahasa Inggris Politeknik Angkatan Darat (POLTEKAD) Batu. Tujuan pertama kedua dan ketiga adalah untuk menganalisis pengaruh aspek ideal-self, ought-to dan learning experience terhadap motivasi belajar bahasa Inggris dan tujuan terakhir adalah untuk mengidentifikasi komponen L2 MSS mana yang secara signifikan mempengaruhi motivasi belajar bahasa Inggris di Politeknik Angkatan Darat, Batu. Desain survei digunakan dalam penelitian ini dan analisis statistik deskriptif digunakan untuk menjawab tujuan pertama, kedua, dan ketiga sedangkan analisis regresi digunakan untuk menguji pengaruh sistem motivasi diri terhadap motivasi secara keseluruhan. Tiga puluh sembilan mahasiswa tahun pertama Politeknik Angkatan Darat Batu dilibatkan sebagai partisipan dalam penelitian ini. Kuesioner L2 Motivational Self System oleh Dornyei (2005) diadopsi untuk mengumpulkan data. Penelitian ini mengungkapkan bahwa komponen L2 MSS yang terdiri dari Ideal Self dengan nilai 72,548, Ought-to dengan nilai 60,777, dan Learning Experience dengan nilai 45,489 yang menjawab tujuan pertama, kedua dan ketiga bahwa L2 MSS secara signifikan mempengaruhi motivasi belajar bahasa Inggris. Temuan juga mengungkapkan bahwa Ideal Self secara parsial menjadi komponen L2 MSS yang pengaruhnya paling dominan dalam motivasi belajar bahasa Inggris. Penelitian ini diharapkan bermanfaat bagi pembaca yang peduli tentang pembelajaran bahasa dan motivasi. Selain itu, karena penelitian ini membatasi ruang lingkupnya pada komponen dan signifikansi Motivasi dalam belajar bahasa Inggris, peneliti selanjutnya dapat menganalisis faktor-faktor lain yang mempengaruhi motivasi dalam belajar bahasa Inggris dan strategi untuk mengatasi masalah ini.

English Abstract

The motivation to learn English is essential for second language (L2) learners in learning a language considering that English is not their first language. In this research, the researcher analyzes the factors of motivation in English learners of Polytechnic of Army (Politeknik Angkatan Darat/POLTEKAD) Batu. The first second and third objectives are to analyze the influence of ideal-self, ought-to and learning experience aspect toward motivation in learning English and the last objectives is to identify which components of L2 MSS that significantly influence English learning motivation at Polytechnic of Army, Batu. Survey design was used in this study and descriptive statistics analysis was employed to answer the first, second, and third objective meanwhile, regression analysis was used to examine the effect of motivational self-system to overall motivation. Thirty-nine first-year students of Polytehcnic of Army Batu were involved as participants of this research. A questionnaire of L2 Motivational Self-System by Dornyei (2005) was adopted to gather the data. This research revealed that the components of L2 MSS consisting of Ideal Self with a value of 72.548, Ought-to with a value of 60.777, and Learning Experience with a value of 45.489 which is answering the first, second and third objectives that L2 MSS significantly affect the motivation to learn English. The findings also revealed the Ideal Self partially becomes the component of L2 MSS that most dominant influence in Motivation in Learning English. This research is expected to benefit readers who are concerned about language learning and motivation. Moreover, since this research limits its scope to the components and significance of Motivation in learning English, the future researcher could analyze the other factors that affect motivation in learning English and strategies for coping with this issue.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120268
Uncontrolled Keywords: Motivation, L2 Motivational Self System, Ideal Self, Ought-to Self.Motivasi, L2 Motivational Self System, Ideal Self, Ought-to Self.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 19 Oct 2023 04:21
Last Modified: 19 Oct 2023 04:21
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203920
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Sabila Syarafina.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item