Vieka, Rusyana Nurma and Irene Nany Kusumawardani,, S. Hum, M. Li. (2023) Exploring Factors Influencing Student’s Perception on Emergency Remote Teaching During Covid-19 Pandemic. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pandemi Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) memaksa sekolah-sekolah untuk melakukan perubahan terhadap lingkungan belajar-mengajar dengan mengadopsi Emergency Remote Teaching (ERT) agar para siswa dapat melanjutkan pembelajaran melalui mode daring. Banyak sekolah di berbagai belahan dunia mengalami kesulitan saat implementasi ERT. Hal ini terjadi karena besarnya jumlah siswa yang terdampak. Selain itu, hal ini disebabkan oleh waktu dan sumber daya yang sangat terbatas bagi sekolah untuk mengadaptasi materi pelajaran mereka ke pengajaran jarak jauh selama COVID-19. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi persepsi siswa terhadap implementasi emergency remote teaching selama pandemi COVID-19 dan faktor- faktor yang meningkatkan kepuasan siswa selama proses belajar khususnya di mata pelajaran bahasa inggris di SMA Negeri 10 Malang. Pesertanya adalah siswa kelas XI jurusan Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) dan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). sebanyak 125 siswa dipilih secara acak sebagai partisipan dalam penelitian ini. Data penelitian ini berupa data kuantitatif dengan menggunakan teknik pemberian kuesioner tertutup untuk mendapatkannya. Setelah mengumpulkan hasil kuesioner, peneliti melakukan pengolahan data untuk mendapatkan temuan-temuan penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa SMA Negeri 10 Malang memiliki persepsi yang positif terhadap implementasi emergency remote teaching. Siswa merasa lebih interaktif, lebih baik dalam berkonsentrasi dan mendapatkan umpan balik yang baik selama pembelajaran. Fleksibilitas dan rasa aman yang diberikan oleh pembelajaran jarak jauh memberikan rasa nyaman kepada siswa. Oleh karena itu, peneliti menyarankan bagi pemerintah untuk mempersiapkan metode pembelajaran jarak jauh dengan matang sebagai tindakan preventif saat terjadi krisis di masa depan yang mengakibatkan harus dilaksanakannya pembelajaran darurat jarak jauh.
English Abstract
The Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) pandemic has forced schools to make changes to the teaching-learning environment by adopting Emergency Remote Teaching (ERT) so that students can continue learning through online mode. Many schools in different parts of the world have experienced difficulties when implementing ERT. This is due to the large number of students affected. In addition, it is due to the very limited time and resources for schools to adapt their subject matter to remote teaching during COVID-19. The goal of this study is to explore students' perceptions of the implementation of emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic and the factors that increase student satisfaction during the learning process, especially in English subjects at SMA Negeri 10 Malang. The participants were grade XI students majoring in Natural Sciences and Social Sciences. 125 students were randomly selected as participants in this study. The data of this research is quantitative data by using closed questionnaire technique to get it. After collecting the results of the questionnaire, the researcher processed the data to get the research findings. The result shows that students of SMA Negeri 10 Malang have a positive perception towards the implementation of emergency remote teaching. Students feel more interactive, better at concentrating and get good feedback during learning. The flexibility and sense of security provided by remote learning gives students a sense of comfort. Therefore, the researcher suggests for the government to prepare the remote learning method carefully as a preventive measure when a crisis occurs in the future that results in the need to implement emergency remote teaching.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120266 |
Uncontrolled Keywords: | Kepuasan Siswa, Pembelajaran Darurat Jarak Jauh, Persepsi Siswa-Emergency Remote Teaching, Student Perception, Student Satisfaction |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 18 Oct 2023 06:42 |
Last Modified: | 18 Oct 2023 06:42 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203909 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rusyana Nurma Vieka.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |