Students’ Perception Towards Watching English Movies on Speaking Skill during Online Learning.

Widita, Ramadhani and Didik Hartono, S.S., M.Pd. (2023) Students’ Perception Towards Watching English Movies on Speaking Skill during Online Learning. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sangat penting bagi siswa untuk menguasai keterampilan bahasa Inggris, khususnya berbicara untuk memahami materi pembelajaran di kelas dan memiliki kemampuan bahasa Inggris yang baik. Pembelajaran daring berdampak pada siswa yang mengalami beberapa kesulitan dalam belajar bahasa Inggris, terutama dalam hal berbicara. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi secara mendalam tentang persepsi siswa terhadap menonton film berbahasa Inggris pada keterampilan berbicara selama pembelajaran online. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain penelitian cross sectional survey. Peneliti menggunakan kuesioner untuk mengumpulkan data di Departemen Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya dengan 110 siswa dari tahun akademik 2020. Data yang diperoleh dari kuesioner dianalisis dengan menggunakan Microsoft Excel untuk menguji data numerik berupa persentase tiap item. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa menonton film berbahasa Inggris memiliki pengaruh positif terhadap keterampilan berbicara siswa dimana sebesar 60% siswa dapat menerapkan pelafalan yang benar, 62,7% memperoleh kosa kata baru, dan 53,6% meningkatkan keterampilan berbicara mereka. Oleh karena itu, film berbahasa Inggris dapat menjadi salah satu alternatif bagi siswa untuk belajar bahasa Inggris, khususnya berbicara secara mandiri di luar kelas.

English Abstract

It is critical for students to master English skills, especially speaking in order to grasp the learning material in class and have the good ability in English. Online learning has an impact on students who experience some difficulties in learning English, especially in terms of speaking. Therefore, this study was aimed to explore in-depth regarding the students’ perception towards watching English movies on speaking skill during online learning. This research employed a quantitative approach with cross-sectional survey as the research design. The researcher used a questionnaire to collect the data at the English Language Education Department at Universitas Brawijaya with 110 students from the 2020 academic year. The data obtained from the questionnaire were analyzed by using Microsoft Excel to examine the numerical data in the form of percentage of each item. The result of this research indicates that watching English movies has a positive influence on students’ speaking skill, with 60% students being able to apply correct pronunciation, 62,7% gained new vocabularies, and 53,6% improved their speaking skill. Therefore, English movies can be an alternative for students to learn English, especially speaking independently outside the classroom.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120249
Uncontrolled Keywords: Students’ perception, English movies, speaking skill.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 18 Oct 2023 01:52
Last Modified: 18 Oct 2023 01:52
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203873
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Ramadhani Widita.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item