The Use of Canva as a Learning Media in English Class: a Survey in SMPN 01 BATU.

Sholihah, Nurul Wahidatus and Prof. Dr. Zuliati Rohmah, M.Pd, (2023) The Use of Canva as a Learning Media in English Class: a Survey in SMPN 01 BATU. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Mastering the English language is really important for students because English has been used in so many aspects. However, no research of the use of Canva as a learning media in the English class has been conducted in SMPN 01 Batu. Then, the existing studies on the use of Canva have been related to English-specific skills such as writing, reading and listening. Therefore, this current study focuses on the use of Canva covering all skills in the English subject to help the students improve their English ability. This research focuses on how Canva is used in the English class and the students’ perception of the use of Canva as a learning media in the English class. This research used a survey study because the goal of this research was to find out the students’ perceptions of the used of Canva as a learning media in the English classroom. This research also used observation to show details about the students’ conditions while using Canva. The data were obtained by distributing questionnaires offline to 100 students in grades 7E, 7F, 8E, and 8J at Junior High School 1 Batu. Last, this research used SPSS 22 and Microsoft Excel 365 to calculate and interpret the data. The results show that each statement of the questionnaire gets very high mean score. The students agree that the use of Canva is very useful for them in mastering the English language. The data result from the observation also shows the students’ changes. So, the researcher suggests Canva to be used in the learning process, not only for delivering materials, but also for engaging more with the students. However, this research has a lack of observation data, and it is highly recommended for the next researcher to collect the observation notes in detail.

English Abstract

Penguasaan bahasa Inggris sangat penting bagi siswa karena bahasa Inggris telah digunakan dalam banyak aspek. Namun, belum ada penelitian tentang efek penggunaan Canva sebagai media pembelajaran di kelas Bahasa Inggris di SMPN 01 Batu. Beberapa penelitian mengenai Canva sebagai media pembelajaran berkaitan dengan penguasaan keterampilan bahasa Inggris seperti menulis, membaca, dan mendengarkan. Oleh karena itu, penelitian ini berfokus pada penggunaan Canva yang mencakup semua keterampilan dalam mata pelajaran bahasa Inggris untuk membantu siswa meningkatkan kemampuan bahasa Inggris mereka. Penelitian ini berfokus pada bagaimana Canva digunakan di kelas bahasa Inggris dan persepsi siswa tentang penggunaan Canva sebagai media pembelajaran di kelas bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan penelitian survei karena tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi siswa tentang penggunaan Canva sebagai media pembelajaran di kelas Bahasa Inggris. Penelitian ini juga menggunakan observasi untuk menunjukkan detail tentang kondisi siswa saat menggunakan Canva. Data di penelitian ini diperoleh dengan menyebarkan kuesioner secara offline kepada 100 siswa kelas 7E, 7F, 8E, dan 8J di SMP Negeri 1 Batu. Kemudian, penelitian ini menggunakan SPSS 22 dan Microsoft Excel 365 untuk menghitung dan menginterpretasikan data. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa setiap pernyataan kuesioner mendapat skor rata-rata sangat tinggi. Para siswa setuju bahwa penggunaan Canva sangat bermanfaat bagi mereka dalam menguasai bahasa Inggris. Data hasil observasi juga menunjukkan perubahan siswa. Jadi, peneliti sangat menyarankan agar Canva dapat di gunakan selama proses pembelajaran, bukan hanya untuk menyampaikan materi, tetapi juga untuk lebih terlibat dengan siswa. Namun, penelitian ini memiliki kekurangan dalam pengumpulan data observasi, sehingga di sarankan untuk peneliti selanjutnya untuk membangun dan mengumpulkan data observasi lebih detail.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120229
Uncontrolled Keywords: Learning Media, Canva Application, English Class-Media Pembelajaran, Aplikasi Canva, Kelas Bahasa Inggris
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 16 Oct 2023 08:13
Last Modified: 16 Oct 2023 08:13
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203825
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Nurul Wahidatus Sholihah.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item