Vocational Students’ Perception of The Use Problem-Based Learning in Speaking English.

Janitra, Nannette Cahyani and Dian Novita Dewi, S.Pd, M.Li. (2023) Vocational Students’ Perception of The Use Problem-Based Learning in Speaking English. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi persepsi siswa SMK mengenai penerapan pembelajaran berbasis masalah (PBL) dalam meningkatkan kemampuan berbicara mereka. Berdasarkan peraturan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, SMK PGRI 3 Malang menerapkan PBL sebagai metode pengajaran untuk membantu siswa mengatasi masalah dunia nyata dan meningkatkan kemampuan berbicara mereka. Namun, penelitian terbatas yang menginvestigasi persepsi siswa dalam menggunakan PBL khususnya untuk kemampuan berbicara. Oleh karena itu, penelitian ini melakukan survei terhadap 102 siswa SMK PGRI 3 Malang untuk mengumpulkan data tentang persepsi mereka. Tujuan penelitian ini adalah untuk menentukan persepsi siswa SMK mengenai penerapan pembelajaran berbasis masalah untuk kemampuan berbicara. Penelitian ini menggunakan desain survei dengan menggunakan kuesioner untuk mengumpulkan data. Populasi target untuk penelitian ini terdiri dari siswa SMK PGRI 3 Malang, dan ukuran sampel adalah 102 siswa. Temuan dari penelitian ini menunjukkan beberapa kelebihan yang terkait dengan penerapan pembelajaran berbasis masalah di dalam kelas. Selain itu, penelitian ini mengungkapkan bahwa siswa memiliki persepsi positif dalam menggunakan pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berbicara mereka. Hasil ini menunjukkan bahwa pembelajaran berbasis masalah dapat menjadi metode yang efektif untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa dan sebaiknya lebih dijelajahi dan diterapkan dalam konteks pendidikan.

English Abstract

This study aims to explore the perception of SMK students regarding the application of problem-based learning (PBL) in improving their speaking skills. Based on the regulations of the Ministry of Education and Culture, SMK PGRI 3 Malang implemented PBL as a teaching method to help students tackle real-world problems and enhance their speaking abilities. However, limited research has investigated students' perceptions of using PBL specifically for speaking skills. Therefore, this study surveyed 102 students from SMK PGRI 3 Malang to collect data on their perceptions. The research objectives were to determine the perception of SMK students regarding the application of problem-based learning for speaking skills. The study employed a survey design, utilizing a questionnaire to collect data. The target population for this research consisted of students from SMK PGRI 3 Malang, and the sample size was 102 students. The findings of this study indicate several strengths associated with the application of problem-based learning in the classroom. Additionally, the research reveals that students had a positive perception of using problem-based learning to enhance their speaking skills. These results suggest that problem-based learning can be an effective method for improving students’ speaking abilities and should be further explored and implemented in educational contexts.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120213
Uncontrolled Keywords: Speaking, Problem-based learning, Vocational high school, students’ perception-Speaking, Problem-based learning, Vocational high school, students’ perception
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 17 Oct 2023 04:03
Last Modified: 17 Oct 2023 04:03
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203798
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Nannette Cahyani Janitra.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item