Students’ Perception on Listening English Songs to Students’ English Skills Development.

Hernanda, Mychella Devira Pri and Irene Nany Kusumawardani, S.Hum., M.Li. (2023) Students’ Perception on Listening English Songs to Students’ English Skills Development. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Lagu berfungsi sebagai sumber instruksional yang berharga untuk membantu dalam pengembangan keterampilan bahasa Inggris. Mengintegrasikan lagu ke dalam lingkungan kelas membawa banyak keuntungan yang meningkatkan proses pembelajaran secara keseluruhan. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan untuk melihat apakah penggunaan lagu di kelas dapat memberikan manfaat, khususnya dalam lingkup Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif untuk mengumpulkan data. Subyek penelitian ini adalah beberapa mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Selama proses pengumpulan data, perencanaan, penentuan populasi, pengambilan sampel, adopsi instrumen, pelaksanaan survei, dan pengolahan data. Untuk meningkatkan keabsahan data yang diperoleh, digunakan analisis statistik untuk memeriksa silang setiap data yang diperoleh dari survei. Untuk menjawab pertanyaan penelitian, penelitimelakukan penelitian survei dengan bantuan instrumen kuesioner. Partisipan penelitian ini adalah 100 mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Hasil penelitian dengan jelas menunjukkan konsensus bersama di antara siswa mengenai kemanjuran menggabungkan lagu dalam proses pembelajaran. Keselarasan terlihat dari respon peserta, yang menyoroti dampak transformatif lagu pada peningkatan keterampilan mendengarkan, keterampilan berbicara, dan berbagai komponen bahasa, termasuk pelafalan, kosa kata, dan tata bahasa.

English Abstract

Songs serve as a valuable instructional resource aiding in the development of English language skills. Integrating songs into the classroom environment brings many advantages that enhance the overall learning process. Thus, the study is conducted to see if using songs in class could give benefits, especially in scope of English Language Education Study of Brawijaya University. This research uses quantitative approach to gather the data. The subject of this research are some students of English Education of Brawijaya University. During the process of gathering the data, planning, defining population, sampling, constructing the instrument, conducting the survey, and processing the data. To improve the validity of obtained data, statistical analysis was used to cross check every obtained data from the survey. In order to answer the research question, the research conducted survey research with help of questionnaire instruments. The participants for the research were 100 students of English Language Education of Brawijaya University. The research outcomes clearly indicated a shared consensus among students regarding the efficacy of incorporating songs in the learning process. The alignment was evident from the participants’ responses, which highlighted the transformative impact of songs on improving listening skills, speaking skills, and various language components, including pronunciation, vocabulary, and grammar.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120210
Uncontrolled Keywords: students’ perception, learning source, English songs, English language developments-persepsi siswa, sumber belajar, lagu bahasa inggris, perkembangan bahasa inggris
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 13 Oct 2023 06:29
Last Modified: 13 Oct 2023 06:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203791
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Mychella Devira Pri Hernanda.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item