Maulana, Muhammad and Dian Novita Dewi, S.Pd, M.Li. (2023) Exploring Digital Platforms for Listening Activities in Higher Education Context. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Di era digital ini, platform digital telah muncul sebagai alat yang berharga untuk memfasilitasi kegiatan mendengarkkan. Kegiatan mendengarkan dapat dilakukan dengan platform digital sebagai bagian dari kursus bahasa atau program belajar mandiri. Munculnya platform digital untuk kegiatan mendengarkan telah membuka peluang baru bagi tiap individu untuk memperoleh pengetahuan dan keterampilan dengan cara yang fleksibel dan mudah diakses terutama bagi pembelajar bahasa Inggris. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengeksplorasi platform digital untuk kegiatan mendengarkan pada mahasiswa sarjana. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif dengan 110 responden dari Program Pendidikan Bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan kuesioner dengan 3 dimensi. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa angket yang terdiri dari 8 pertanyaan terbuka dan 1 pertanyaan tertutup. Hasil penelitian menunjukan Spotify adalah aplikasi platform digital yang paling sering digunakan dengan 95 (86,4 %) partisipan. Visibilitas platform digital dan dampak penggunaan platform digital menunjukan perspektif positif oleh para peserta. Oleh karena itu, peneliti menyarakan kepada peneliti selanjutnya untuk lebih menspesifikasikan penggunaan platform digital terutama platform digital dengan penggunaan kuota minimum.
English Abstract
In this digital era, digital platforms have emerged as valuable tools for facilitating listening activities. Listening activities can be conducted with digital platforms as part of language courses or self-study programs. The advent of digital platforms for listening activities has opened up new opportunities for individuals to acquire knowledge and skills in a flexible and accessible manner, especially for English language learners. This research aims are to exploring digital platforms for listening activities in undergraduate students. This research used descriptive quantitative research with 110 respondents from the English Language Education Program. This research used a questionnaire with 3 dimensions. The instrument used in this study is in the form of a questionnaire which consists of 8 open-ended questions and 1 close-ended question. The result showed that the digital platforms most frequently used by the research is Spotify with 95 (86,4%) participants. The visibility of digital platforms and the impact of using digital platforms showed positive perspective by the participants. Therefore, the researcher suggested for the next researchers to more specify the digital platforms use especially the digital platforms with minimum quota usage.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120204 |
Uncontrolled Keywords: | Digital Platforms, Listening Activities, Listening Skills, Listening Learning.Platform Digital, Kegiatan Mendengarkan, Keterampilan Mendengarkan, Pembelajaran Mendengarkan. |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 17 Jan 2024 02:05 |
Last Modified: | 17 Jan 2024 02:05 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203773 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Muhammad Maulana.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |