Siraj, Galang Raihan and Dian Novita Dewi,, S.Pd., M.Li. (2023) Students’ Anxiety And Engagement On The Use Of “Quizizz” During English Test. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Peneliti mengambil topik Quizizz sebagai aplikasi untuk mempengaruhi kecemasan siswa sebagai respon ketika peneliti melakukan Program Pengenalan dan Pengelolaan Pembelajaran (kegiatan P4) selama satu setengah bulan dengan fokus utama pada siswa animasi kelas XI. Pembelajaran digital menghadirkan metode baru, aktivitas baru, dan berpotensi mengembangkan materi pembelajaran untuk aktivitas pembelajaran atau mengakomodasi proses tes, seperti tes bahasa Inggris di ELT. Di sisi lain, guru dan siswa menghadapi kendala dalam menggunakan produk pembelajaran digital. Pada kasus lanjutan, kendala tersebut mempengaruhi siswa dan menghasilkan situasi ketidakpercayaan terhadap proses diri atau hasil diri yang disebut “Kecemasan”. Dalam situasi ini, gamifikasi muncul sebagai sub media alat pembelajaran digital dan menghasilkan beberapa produk dengan menggunakan game sebagai basisnya. Pada kesempatan kali ini, Quizizz tampil sebagai media yang dapat memunculkan keterlibatan siswa dan mempengaruhi kecemasan siswa dalam belajar bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk mempelajari dan memahami persepsi siswa tentang Quizizz untuk mengakomodir bentuk tes (khususnya tes bahasa Inggris dalam penelitian) terhadap kecemasan dan keterlibatan siswa. Penelitian dilakukan di SMK PGRI 3 Malang, dengan menggunakan 30 peserta dari kelas 11 Animasi A. Peneliti menggunakan metode campuran, yang terdiri dari proses kuantitatif (kuesioner) dengan tiga fokus berbeda yang dibagikan kepada tiga puluh siswa. Metode kedua menggunakan proses kualitatif (Menggunakan pedoman Wawancara) dengan tiga siswa terpilih. Hasil yang dihasilkan oleh Quizizz dapat memunculkan tingkat ambisi siswa, menarik siswa untuk mengikuti proses pembelajaran, dan mempengaruhi kecemasan siswa dalam proses ujian. Berdasarkan temuan tentang Quizizz sebagai alat berbasis tes, peneliti menyarankan peneliti selanjutnya untuk mengembangkan Quizizz sebagai alat berbasis tes yang dapat mempengaruhi kecemasan dan memunculkan keterlibatan siswa untuk sub spesifik.
English Abstract
The researcher took the topic of Quizizz as an application to reduce students' anxiety as the response when the researcher carried out ‘Program Pengenalan dan Pengelolaan Pembelajaran’ (P4 activity) for one and a half months with the main focus on eleventh-grade animation students. Digital learning brings new methods, and new activities, and has the potential to develop the learning material for learning activities or accommodate the test process, such as the English test in ELT. On the other hand, teachers and students face obstacles to using the product of digital learning. In follow up-case, the obstacles influence the students and produce the situation of distrust to self-process or self-result with the name “Anxiety”. In this situation, gamification appears as the sub-media of digital learning tools and produces several products by using games as the basis. On this occasion, Quizizz appears to be the medium that could bring out the students’ engagement and influence the student anxiety about learning English. This research aims to learn and understand the student’s perception of Quizizz to accommodate the form of test (specifically English test inside the research) to the students’ anxiety and engagement. The research took place at VHS PGRI 3 Malang, using 30 participants from class 11 Animation A. The researchers employed the mixed method, consisting of a quantitative process (a questionnaire) with three different focuses shared with thirty students. The second method used a qualitative process (Using Interview guidelines) with three chosen students. The result produced by Quizizz could bring out students' ambition levels, attract students to follow the learning process, and influence students' anxiety in the process of testing. According to the findings about Quizizz as a test-based tool, the researchers are suggesting for the future researcher to develop Quizizz as a test-based tool that could influence anxiety and bring out student engagement for the specific sub, such as reading, grammar, and more. Researchers are suggesting that teachers increase the utilization of Quizizz for learning and specifically as a test-based tool.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120130 |
Uncontrolled Keywords: | Anxiety, Engagement, English Test, Quizizz, Students Perception |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 09 Oct 2023 04:48 |
Last Modified: | 09 Oct 2023 04:48 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203583 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Galang Raihan Siraj.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |