The Theme of Obsession in The Video Game Undertale by Toby Fox.

Muhalim, Gabriel Jose Emmanuel and Scarletina Vidyayani,, S.S., M.Hum. (2023) The Theme of Obsession in The Video Game Undertale by Toby Fox. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Undertale merupakan game RPG yang sering dikenal dengan storytellingnya. Permainan Penggambaran obsesi adalah sesuatu yang sering diabaikan terkait Undertale diskusi. Mengingat hal ini, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana Undertale mewakili obsesi dan untuk mengetahui relevansinya dengan tema cerita. Objek dari penelitian ini adalah karakter Asriel dari Pacifist Route dan Chara dari Rute Genosida, keduanya merupakan penjahat utama di rute masing-masing menunjukkan perilaku obsesif. Peneliti menggunakan unsur intrinsik dari fiksi untuk membantu menemukan tema permainan dan kritik sastra psikologis Teori kognitif Rachman tentang obsesi untuk mendapatkan pemahaman ilmiah obsesi, yang menjadikan penelitian ini deskriptif dan kualitatif. Studi tersebut menemukan itu; (1) Perjalanan Asriel dan Chara menuju obsesi relatif akurat psikologi yang kita pahami dalam kehidupan nyata, (2) Undertale memanfaatkan obsesi sebagai the motivasi karakter untuk 2 penjahat utama cerita menjadi antitesis dari pesan keseluruhan permainan, (3) Undertale menggambarkan obsesi sebagai sesuatu yang serius dan fenomena psikologis yang mengubah kepribadian yang mengarah pada kehancuran dan dampak yang tak kenal ampun, yang merupakan tema obsesi dalam permainan. Untuk Untuk penelitian lebih lanjut, alangkah menariknya melihat kajian analisis tema tentang a video game yang lebih berfokus pada pemain dan aspek gameplay dari game tersebut.

English Abstract

Undertale is an RPG game often known for its storytelling. The game’s portrayal of obsession is something that is often overlooked in Undertale-related discussions. In light of this, the study aims to figure out how Undertale represents obsession and to find out its relevance as the theme of the story. The objects of this research are the character Asriel from Pacifist Route and Chara from Genocide Route, both of which are the main villains of their respective routes who displayed obsessive behaviors. The researcher uses the intrinsic elements of fiction to help find the theme of the game and psychological literary criticism with Rachman’s cognitive theory of obsession to get a scientific understanding of obsession, which makes this a descriptive and qualitative study. The study found that; (1) Asriel and Chara’s journeys toward obsession are relatively accurate to psychology that we understand in real life, (2) Undertale utilized obsession as the character motivation for the story’s 2 main villains to be the antithesis of the game’s overall message, (3) Undertale portrays obsession as a serious and personality-altering psychological phenomenon that leads to destruction and unforgiving repercussions, which is the theme of obsession in the game. For further research, it would be interesting to see a study of theme analysis about a video game that focuses more on the player and the gameplay aspect of the game.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120129
Uncontrolled Keywords: Undertale, RPG Video Game, Theme, Obsession, Psychological Literary Criticism.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 09 Oct 2023 04:49
Last Modified: 09 Oct 2023 04:49
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203581
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Gabriel Jose Emmanuel Muhalim.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (5MB)

Actions (login required)

View Item View Item