Yasmin, Farah Rakai and Irene Nany Kusumawardani,, S.Hum., M.Li. (2023) Teaching English In Primary Schools: Teachers’ And Students’ Voices. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Studi ini berfokus untuk mengamati kebijakan pendidikan mata pelajaran Bahasa Inggris di sekolah dasar Indonesia berdasarkan tiga kurikulum di Indonesia, yaitu; KTSP, K13, dan IKM dari persepsi guru Bahasa Inggris dan siswa sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kualitatif untuk memperoleh persepsi guru dan siswa terhadap mata pelajaran bahasa Inggris di sekolah dasar secara mendalam. Dua guru bahasa Inggris sekolah dasar dan 40 siswa menjadi responden penelitian ini. Partisipan guru diwawancarai dengan wawancara semi terstruktur dan partisipan siswa diberikan kuesioner tertutup sebagai instrumen penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru Bahasa Inggris sekolah dasar memiliki pandangan positif terhadap mata pelajaran bahasa Inggris yang diterapkan di tingkat sekolah dasar dan berharap pembuat kebijakan dapat memperlakukan Bahasa Inggris dengan perhatian yang sama seperti mata pelajaran lain di sekolah dasar. Siswa juga menunjukkan persepsi, sikap, dan motivasi yang relatif positif terhadap Bahasa Inggris di sekolah mereka. Studi ini menjelaskan bahwa bahasa Inggris di sekolah dasar itu penting dan pembuat kebijakan diharapkan untuk mengembangkan kebijakan yang lebih baik pada Bahasa Inggris di tingkat sekolah dasar untuk kepentingan siswa.
English Abstract
This study focuses on observing education policy on English subjects in Indonesia's primary school based on three curricula in Indonesia namely; KTSP, K13, and IKM from the perception of primary school English Teachers and students. This study employed mixed method research design to obtain teachers‟ and students‟ perception toward English subjects in primary school in depth. Two primary school English teachers and 40 students were the respondents of this study. Teachers participants were interviewed with semi-structured interviews and students participants were given close-ended questionnaires as an instrument of the study. Results revealed that primary school English teachers have a positive view of English subjects applied at primary school level and aspire the policy makers to get English the same attention as other subjects in primary school. Students also show relatively positive perceptions, attitudes, and motivation towards English in their school. This study enlightened that English in primary school is important and policy maker is expected to develop a better policy regarding English at primary school level for the students benefit.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120117 |
Uncontrolled Keywords: | Education Policy, English for Young Learners, Teachers’ and Students’ Perception |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 09 Oct 2023 06:57 |
Last Modified: | 09 Oct 2023 06:57 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203564 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Farah Rakai Yasmin.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |