Ramadhani, Annisa Putri Khansa and Dr. Frida Unsiah,, S.Pd., M.Pd. (2023) EFL Students’ Short Story Activities: Potential Activities to Develop Vocabulary Mastery. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Banyak siswa cenderung berjuang dengan perolehan kosakata. Untuk mengatasi masalah ini, guru bahasa Inggris harus memiliki kegiatan pengajaran yang efektif bagi siswa untuk belajar dan menambahkan kata-kata bahasa Inggris baru mereka. Ada banyak cara untuk mengembangkan penguasaan kosakata siswa. Salah satunya melalui kegiatan cerita pendek. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi siswa terhadap penggunaan kegiatan cerita pendek untuk mengembangkan penguasaan kosakata. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Peserta penelitian ini berjumlah 79 siswa kelas sepuluh dari kelas X-8 dan X-12 di SMAN 1 Batu. Kuesioner digunakan untuk mengumpulkan data yang terdiri dari 3 kategori dengan total 16 item. Kategori tersebut adalah minat siswa, kemudahan, dan kegunaan menggunakan kegiatan cerpen untuk mengembangkan penguasaan kosakata. Data dianalisis dengan menggunakan SPSS dan Microsoft Excel 2019. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa memiliki persepsi positif terhadap penggunaan kegiatan cerpen untuk mengembangkan kosa kata. Disimpulkan bahwa kegiatan cerpen dianjurkan untuk mengembangkan kosakata siswa karena cerpen sederhana, mudah dihafal, dan berkaitan erat dengan kehidupan nyatanya. Temuan penelitian ini diharapkan dapat menjadi acuan bagi peneliti ke depannya untuk melakukan penelitian serupa. Selanjutnya, guru bahasa Inggris harus mempertimbangkan tingkat penguasaan, minat, dan kemampuan siswa dalam memilih cerita pendek yang sesuai.
English Abstract
Many EFL students tend to struggle with vocabulary acquisition. To deal with this issue, English teachers should have effective teaching activities for students to learn and add their new English words. There are many ways to develop students’ vocabulary mastery, one of them is through short story activities. The aim of this study was to find out EFL students’ perceptions on the use of short story activities to develop vocabulary mastery. This present study used a quantitative approach. The participants of this study were 79 students of the tenth grade from class X-8 and X-12 at SMAN 1 Batu. The questionnaire was used to collect the data consisting of 3 categories with 16 items in total. The categories were the students’ interest, the easiness, and the usefulness of using short story activities to develop vocabulary mastery. The data were analyzed by using SPSS and Microsoft Excel 2019. The results showed that the students had positive perceptions on the use of short story activities to develop vocabulary mastery. It inferred that short story activities were recommended to develop students’ vocabulary mastery because short story is simple, easy to memorize, and closely related to their real life. The findings of the study are expected to be the reference for future researchers to conduct similar research. Furthermore, the English teachers should consider the students’ mastery level, interest, and abilities in selecting appropriate short stories.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120060 |
Uncontrolled Keywords: | Opini Siswa, Aktivitas Cerita Pendek, Kosa Kata,Students’ Perceptions, Short Story Activities, Vocabulary Mastery |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 04 Oct 2023 01:29 |
Last Modified: | 04 Oct 2023 01:29 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203470 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Annisa Putri Khansa Ramadhani.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |