EFL Students' Perspective of Student Engagement in Post-Pandemic Era.

Mutiaraningsih, Ajeng and Agus Gozali,, M.Li. (2023) EFL Students' Perspective of Student Engagement in Post-Pandemic Era. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Karena penyebaran COVID-19, pemerintah Indonesia mengembangkan pendidikan online selama pandemi. Setelah pandemi berakhir, ada era pascapandemi. Dengan bantuan teknologi yang dulunya digunakan di kelas online, pembelajaran offline mulai diterapkan kembali. Keterlibatan siswa EFL untuk belajar tidak diragukan lagi dipengaruhi oleh perubahan cepat dalam dunia pendidikan ini. Untuk mengetahui perspektif siswa tentang keterlibatan mereka dalam pascapandemi dan apakah ada perbedaan yang bermakna dalam keterlibatan belajar antara pengaturan kelas offline dan online, penelitian ini melihat bagaimana siswa memandang keterlibatan mereka dalam pembelajaran bahasa Inggris selama kelas tatap muka pasca pandemi. Peneliti menggunakan pendekatan kuantitatif dengan kuesioner yang dirancang untuk mahasiswa jurusan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya untuk mengumpulkan data. Studi tersebut menemukan bahwa mengintegrasikan teknologi ke dalam kelas offline selama era pascapandemi berdampak positif pada keterlibatan siswa. Siswa melaporkan tingkat keterlibatan positif yang signifikan dalam perilaku, emosi, hak pilihan, dan kognisi. Temuan ini menyoroti pentingnya strategi yang mempromosikan keterlibatan emosional untuk mendukung pencapaian tujuan belajar siswa. Menciptakan lingkungan belajar yang mendukung dan disesuaikan, menangani kebutuhan individu siswa, dan memanfaatkan pendekatan pedagogis yang selaras dengan minat dan gaya belajar siswa sangat penting untuk mendorong keterlibatan yang optimal. Dengan memelihara keterlibatan emosional, pendidik dapat meningkatkan pengalaman belajar secara keseluruhan di kelas luring dalam situasi pasca-pandemi.

English Abstract

Due to the spread of COVID-19, the Indonesian government developed online education during the pandemic. After the pandemic has ended, there follows a post pandemic era. With the aid of technology that was formerly used in online classes, offline learning has started to be applied again. EFL students' engagement to learn are undoubtedly impacted by these rapid changes in the world of education. In order to find out student’s perspective of their engagement in post-pandemic and whether there is a meaningful difference in learning engagement between offline and online classroom settings, this study looked into how students perceived their engagement in English learning during face-to-face classes in post pandemic. The researcher used a quantitative approach with questionnaire designed for English departement student in Universitas Brawijaya to collect the data. The study found that integrating technology into offline classes during the post-pandemic era positively impacted student engagement. Students reported significantly positive levels of engagement in behavior, emotion, agency, and cognition. These findings showed the importance of strategies that promote emotional engagement to support students' achievement of learning goals. Creating a supportive and tailored learning environment, addressing individual student needs, and utilizing pedagogical approaches aligned with student interests and learning styles are crucial for fostering optimal engagement. By nurturing emotional engagement, educators can enhance the overall learning experience in offline classes in post-pandemic setting.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120044
Uncontrolled Keywords: Pendapat siswa EFL, Keterlibatan Siswa, Setelah Pandemi,EFL Students’ Perspective, Student Engagement, Post-Pandemic
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 02 Oct 2023 01:14
Last Modified: 02 Oct 2023 01:14
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203410
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Ajeng Mutiaraningsih.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item