Investigating EFL Students’ Perception Towards Reading Motivation at SMPN 30 Malang.

Nursaleha, Adinda Putri and Dr. Putu Dian Danayanti Degeng, S.S., M.Pd (2023) Investigating EFL Students’ Perception Towards Reading Motivation at SMPN 30 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca merupakan kemampuan dasar siswa dalam belajar. Dalam bahasa Inggris sendiri, membaca merupakan keterampilan yang dapat mengembangkan keterampilan lain seperti menulis, berbicara, dan mendengarkan. Namun, untuk mencapai kemampuan membaca yang maksimal, siswa perlu memiliki motivasi untuk melakukan kegiatan tersebut. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui persepsi siswa EFL terhadap motivasi membaca di SMPN 30 Malang. Data untuk penelitian ini dikumpulkan dengan menggunakan pendekatan kuantitatif dan metode survei. Para siswa merespon total 18 kuesioner. Peneliti menggunakan SPSS dan Microsoft Excel untuk menganalisis data. Rata-rata digunakan sebagai pengukuran oleh peneliti untuk mengidentifikasi setiap kategori tingkat motivasi membaca. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa kelas 7 SMPN 30 Malang memiliki motivasi membaca yang tinggi dengan persentase 79,9%. Terkait dengan setiap kategori motivasi membaca, tingkat motivasi membaca kategori tertinggi adalah recognition for reading (m=84.8%), reading curiosity (m=78.7%), importance of reading (m=77.2%), dan reading involvement (73.6%). Selain itu, terdapat reading efficacy (m=65.8%) dan reading work avoidance (m=56.1%) yang berada di level sedang. Temuan penelitian ini akan bermanfaat bagi guru khususnya guru bahasa Inggris sebagai sumber informasi untuk mengembangkan strategi pengajaran, tugas, dan proyek yang sesuai dengan kebutuhan siswa. Berkaitan dengan temuan dan pembahasan penelitian ini, peneliti menawarkan beberapa saran. Dalam hal ini, guru dapat mengembangkan banyak ide baru yang akan menarik minat mereka dalam membaca. Guru juga dapat menggunakan berbagai genre cerita, seperti fantasi dan misteri, yang menarik perhatian siswa untuk membaca. Peneliti juga menyarankan guru bahasa Inggris untuk mempertimbangkan penggunaan kosakata dan jumlah karakter dalam cerita agar lebih mudah bagi siswa untuk membaca. Selain itu, guru perlu memberi pujian kepada semua siswa atas kemampuan membaca mereka. Guru juga perlu mengajarkan siswa untuk menghargai satu sama lain sehingga mereka akan memahami bagaimana menghargai pencapaian yang mereka dapatkan. Hal ini akan meningkatkan kepercayaan diri dan motivasi mereka dalam membaca, terutama membaca dalam bahasa Inggris. Saran yang diberikan ditujukan bagi guru untuk membantu mereka membangkitkan motivasi membaca siswa, serta bagi peneliti selanjutnya yang mungkin memiliki kesamaan dengan penelitian ini untuk memanfaatkan penelitian ini sebagai referensi atau sebagai penelitian pendahuluan.

English Abstract

Reading is a basic ability of students in learning. In English itself, reading is a skill that can develop other skills such as writing, speaking, and listening. However, to achieve maximum reading ability, students need to have the motivation to carry out these activities. This research is conducted to investigate EFL students' perception toward reading motivation at SMPN 30 Malang. The data for this research was gathered using a quantitative methodology and a survey method. The students submitted a total of 18 questionnaires. The researcher used SPSS and Microsoft Excel to analyze the data. The percentage was utilized as a measurement by the researcher to identify the level for each category of reading motivation level. The result of this study shows that 7th grade students at SMPN 30 Malang have high level motivation in reading with the percentage of 79.9%. In relation to each reading motivation category, the result of the study shows in the form of percentage. The highest category level of reading motivation was recognition for reading (84.8%), followed by reading curiosity (78.7%), importance of reading (77.2%), and reading involvement (73.6%). In addition, reading efficacy (65.8%) and reading work avoidance (56.1%) placed in moderate category level. The findings of this study will be beneficial for teachers, especially English teachers as a source of information to develop teaching strategies, assignments, and projects that meet the needs of students. Regarding the findings and discussion of this study, the researcher offers several suggestions. In this case, the teacher can develop a lot of new ideas that will engage their interest in reading. The teacher can also use various genres of the story, such as fantasy and mysteries that attract students’ attention to read. The researcher also suggests that English teachers reconsider the use of vocabulary and the number of characters in the story to make it easier for the students to read. Furthermore, the teacher needs to compliment all of the students for their reading skill. Teachers also need to teach the students to appreciate each other so that they will understand how to appreciate the achievements they get. This will increase their confidence and motivation in reading, especially reading in English. The suggestions provided are intended for teachers to assist them engage students' reading motivation, as well as for future researchers who may have similarities with this study to utilize this study as a reference or as an introductory research.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120030
Uncontrolled Keywords: Reading, Motivation, English, Junior High School, Students’ Perception.Membaca, Motivasi, Bahasa Inggris, Sekolah Menengah Pertama, Persepsi Siswa.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 02 Oct 2023 01:10
Last Modified: 02 Oct 2023 01:10
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203392
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Adinda Putri Nursaleha.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item