Exploring Teachers’ Strategies in Teaching Speaking in the New Normal Era: A Case Study at Vocational High School 11 Malang

Indriawati., Yuniar and Devinta Puspita Ratri, S.Pd., M.Pd. (2023) Exploring Teachers’ Strategies in Teaching Speaking in the New Normal Era: A Case Study at Vocational High School 11 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dunia pendidikan saat ini telah memasuki era baru. Di era new normal, guru di Indonesia ditantang untuk menciptakan strategi belajar mengajar yang menarik. Tantangan ini membuktikan bahwa guru memiliki peran penting dalam keberlangsungan pembelajaran di era new normal. Berbicara adalah salah satu keterampilan penting dalam belajar bahasa Inggris karena pentingnya menggunakan berbicara sebagai mediator ketika berbicara bahasa Inggris. Strategi pengajaran guru yang baik tentunya akan membantu siswa menguasai keterampilan berbicara dengan baik. Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk menyelidiki strategi guru dalam mengajar berbicara di era normal baru; (2) mendeskripsikan kendala yang dihadapi guru dalam mengajar berbicara di era new normal. Desain penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif. Subjek penelitian ini adalah semua guru bahasa Inggris di SMK Negeri 11 Malang yang menggunakan berbagai strategi dalam mengajar keterampilan berbicara di kelasnya dan siswa yang secara sukarela membuktikan strategi yang digunakan guru di kelas. Data penelitian ini dikumpulkan dengan wawancara dan didukung dengan telaah dokumen. Data yang terkumpul dianalisis dengan teori Miles dan Huberman dalam Sugiyono yang terdiri dari reduksi data, display data, dan penarikan kesimpulan. Untuk menunjukkan keabsahan data, penelitian ini menggunakan triangulasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa guru bahasa Inggris menggunakan strategi yang berbeda dan bervariasi untuk setiap guru dalam mengajar berbicara di era normal baru. Strategi yang ditemukan adalah diskusi kelompok, role play, drill, games, dan tongue twister. Tujuan dari strategi ini juga sama: untuk meningkatkan motivasi dan kepercayaan diri belajar siswa, khususnya dalam berbicara bahasa Inggris. Masalah signifikan yang dihadapi guru adalah kebutuhan kosakata yang lebih banyak dan motivasi siswa yang rendah dalam belajar. Disarankan agar guru mengembangkan kreativitas dengan menggabungkan beberapa strategi untuk membantu siswa dalam mencapai tujuan pembelajaran mereka dan memotivasi mereka untuk bekerja sama dalam kegiatan berbicara.

English Abstract

The world of education today has entered a new era. In the new normal era, teachers in Indonesia are challenged to create interesting teaching and learning strategies. This challenge proves that teachers have an important role in the continuity of learning in the new normal era. Speaking is one of the essential skills in learning English due to the importance of using speaking as a mediator when speaking English. A good teacher-teaching strategy will undoubtedly help students to master speaking skills well. The objectives of this study were (1) to investigate teachers' strategies in teaching speaking in the new normal era; (2) to describe the obstacles faced by the teacher in teaching speaking in the new normal era. The design of this research is descriptive qualitative research. The subject of this study is all English teachers in Vocational High School 11 Malang who used various strategies in teaching speaking skills in their classes and students who volunteered to prove the teacher's strategies used in class. The data of this study were collected by interview and supported by document review. The collected data were analyzed by Miles and Huberman's theory in Sugiyono, which consist of data reduction, data display, and drawing the conclusion. To point out the trustworthiness of the data, this study used triangulation. This study showed that English teachers used different and varied strategies for each teacher in teaching speaking in the new normal era. The strategy found are group discussions, role-play, drilling, games, and tongue twisters. The purpose of this strategy is also the same: to increase student learning motivation and confidence, especially in speaking English. The significant problems the teachers face are a need for more vocabulary and low student motivation in learning. It is suggested that teachers develop creativity by combining several strategies to assist students in reaching their learning objectives and motivate them to cooperate in speaking activities.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120023
Uncontrolled Keywords: berbicara, strategi guru, new normal, speaking, teacher strategies, new normal
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 23 May 2023 02:59
Last Modified: 23 May 2023 02:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/200075
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Yuniar Indriawati.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item