EFL Students’ Perception toward the Implementation of Synchronous and Asynchronous Modes during Covid-19 Pandemic

Astriwati, Yuni and Irene Nany Kusumarwardani, S.Hum., M.Li. (2022) EFL Students’ Perception toward the Implementation of Synchronous and Asynchronous Modes during Covid-19 Pandemic. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pembelajaran online telah ada sejak 20 tahun yang lalu dan ketenarannya menjadi lebih populer dimulai sejak awal Covid-19. Proses pendidikan terjebak dalam pembelajaran online yang secara mendadak diterapkan. Istilah pembelajaran online ini dibagi menjadi mode sinkronous dan mode asinkronous. Kedua mode ini menyediakan pembelajaran online dengan pengalaman yang berbeda. Sekolah menerapkan ini untuk melakukan pengajaran dan pembelajaran online di semua mata pelajaran. Sekolah menerapkan pembelajaran online untuk melakukan pengajaran dan pembelajaran online di semua mata pelajaran. Namun, pengajaran dan pembelajaran online dalam bahasa Inggris menjadi menarik untuk mengetahui bagaimana siswa menghadapi pembelajaran online. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui persepsi pada mode sinkronous dan asinkronous dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggris. Subjek penelitian ini adalah 63 siswa sekolah menengah dari program bahasa. Penelitian ini menggunakan metode campuran. Instrumen penelitian ini terdiri dari kuesioner dan panduan wawancara yang diadaptasi dari Perveen (2016). Metode triangulasi diterapkan dalam penelitian ini untuk mencapai memenuhi validitas penelitian. Hasil penelitian ini adalah siswa juga memiliki persepi yang positive tentang kelebihan dan kekurangan kedua mode tersebut. Selain itu, 90% siswa mengungkapkan bahwa integrasi mode sinkronous dan asinkronous tepat untuk memfasilitasi pembelajaran bahasa Inggris mereka. Hal ini sejalan dengan Subekti (2020), berpendapat bahwa siswa dapat termotivasi melihat pengajaran dan pembelajaran online menarik dengan menggabungkan mode.

English Abstract

Online learning has been existed since around 20 years ago and its fame has become more popular started in the beginning of Covid-19. Educational process was in stuck with online learning. This term online learning is divided by two modes synchronous and asynchronous modes. Both modes serves the online learning with different treatment and experience. School has applied these to conduct online teaching and learning in all subjects. However, online teaching and learning in English may become interesting to investigate how students deal with a new concept of learning. This purpose of research is to investigate students’ perception of synchronous and asynchronous modes in English teaching and learning. The subjects of this research were 63 secondary students from language program. This research used mixed methods. The instruments of this research were questionnaire and interview guideline which was adapted from Perveen (2016). Methods triangulation was applied to obtain the validity of the study. The result of this research is students revealed that the students’ perception toward the implementation of both modes was positive during their English learning. Students also had good understanding about both modes advantages and disadvantages. In comparing these, 90% of the students stated that the integration can make both modes to complete each other and support their English online learning. This in line with Subekti (2020) revealed the integration of both online learning modes is interesting and can motivate students.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120391
Uncontrolled Keywords: Online Learning, Students Perception, Synchronous, Asynchronous, Online Learning, Students Perception, Synchronous, Asynchronous
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 23 May 2023 02:54
Last Modified: 23 May 2023 02:54
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/200074
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Yuni Astriwati.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (15MB)

Actions (login required)

View Item View Item