English Teachers Perception on the Use of Internet Assisted Language Learning (IALL) in Kediri Islamic High School

En, Wejang Alvin and Dian Novita, M.Li. (2021) English Teachers Perception on the Use of Internet Assisted Language Learning (IALL) in Kediri Islamic High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Persepsi merupakan hal yang penting dalam melihat atau mennilai sesuatu dalam praktek pembelajaran. Dengan persepsi suatu kejadian atau fenomena bias dinilai apakah fenomena tersbut diterima atau dapat diterapkan oleh pelaku. Dalam hal ini pengunaan dari internet sudah digunakan hampir dalam semua aspek kehidupan tidak terkecuali dalam pendidikan. Mengethui akan adanya pengunaan dalam pendidikan peneliti mengajukan atau ingin mencari tahu tentang persepsi dari guru Bahasa inggris dalam pemanfaatan internet dalam pembelajaran Bahasa inggris. Pemanfatan internet dalam pembelajaran yang digunakan dalam penelitian ini ialah internet assisted language learing (IALL). Penelitian ini mengunakan metode mix dimana dalam pengambilan data mengunakan kuestioinnaire dan melakukan wawancara untuk memperkuat hasil dari kuestioner. Terdapat 76 kustioner yang telah diisi oleh guru Bahasa inggris dan peneliti mewawancarai enam responden. Dalam menganalisa peneliti mengunakan SPSS 23 untuk hasil kuestioner dan menjelaskannya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru memiliki persepsi positif terhadap pembelajaran bahasa berbantuan internet (IALL). Berdasarkan hasil pengolahan data yang dijabarkan dengan tiga dimensi. Pada dimensi pertama ditemuakan guru percaya bahwa internet-assisted language learning (IALL) memberikan beberapa dampak positif, seperti meningkatkan motivasi siswa siswa bisa belajar pada situasi baru serta praktek baru. Pengunaannya juga meningkatkan tiga skill siwa yaitu speaking, reading dan vocabulary. Pada dimensi kedua ditemukan bahwa fasilitas merupakan satau komponen yang sangat penting. Temuan selanjutnya pada dimensi ini ialah guru yang masih kurang wawasan tentang aplikasi yang bisa digunakan dalam pengunaan internet-assisted language learning (IALL). Pada dimnsi terakhir ditemukan bahwa guru memerlukan pelatihan atau seminar tentang pembelajaran dengan internet. Pelatihan tentang aplikasi dan pengunaan sangat diharapkan oleh guru dalam penelitian ini. Terakhir dalam penelitian ini guru lebih banyak membahas tentang dampak yang di berikan dari pemanfaatan internet daripada masalah-masalah yang muncul.

English Abstract

Perception is important in seeing or assessing something in learning practice. With the perception of an event or phenomenon, it can be judged whether the phenomenon is accepted or can be applied by the actor. In this case, the use of the internet has been used in almost all aspects of life, including education. Recognizing the use in education, researchers propose or want to find out about the perceptions of English teachers in the use of internet in English learning especially use a internet assisted language learning (IALL) in this study. This study uses a mixed method in which data collection uses a survey and interviews to strengthen the results of questionnaire. There are 76 questionnaires that have been filled by the English teacher and the researcher interviewed six respondents. In analyzing the researcher used SPSS 23 for the results of questionnaire and explained it. The results showed that the teacher had a positive perception of internet- assisted language learning (IALL). Based on the results of data processing described in three dimensions. In the first dimension, it was found that teachers believed that internet-assisted language learning (IALL) had several positive impacts, such as increasing students' motivation, students learn in new situations and new practices. Its use also improves three student skills, namely speaking, reading and vocabulary. In the second dimension it is found that the facility is a very important component. The next finding in this dimension is that teachers still lack insight into applications that can be used in the use of internet-assisted language learning (IALL). In the last dimension, it was found that teachers need training or seminars on internet-assisted language learning (IALL). Teachers expected training on application and usage in this seminar. Finally, in this study, the teacher discussed more about the impact of using the internet than the problems that arise.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521120117
Uncontrolled Keywords: Persepsi Guru, Media Pembelajaran, Internet Assisted Language Learning (IALL), Teacher Perception, Teaching Medium, Internet Assisted Language Learning (IALL)
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 22 May 2023 07:26
Last Modified: 22 May 2023 07:26
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/200016
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Wejang Alvin En.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item