Suryani, Tania and Dra. Ismarita Ida Rahmiati, M.Pd. (2020) Developing English Fun Magazine To Teach Reading Comprehension For First Grade Students At SMA Widya Gama Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Banyak orang di dunia menggunakan Bahasa Inggris sebagai komunikasi mereka. Bahasa Inggris menjadi Bahasa asing di Indonesia dan berperan penting dalam Pendidikan, ekonomi, dan teknologi. Keterampilan Bahasa Inggris dibagi menjadi empat meliputi mendengar, berbicara, membaca dan menulis. Membaca adalah kependekan dari keterampilan ketiga dan akan selalu dibahas di sini. Untuk meningkatkan pembelajaran siswa dapat diperkuat dengan menggunakan suatu media. Siswa kelas satu SMA Widya Gama Malang mengalami kendala dalam pembelajaran kosakata, termasuk teks deskriptif dan guru Bahasa inggris juga masih menggunakan metode yang monoton dan jarang menggunakan dalam pembelajaran teks deskriptif karena fasilitas sekolah yang kurang. Oleh karena itu, peneliti bertujuan untuk memfasilitasi dan mengembangkan media dengan mengembangkan English fun magazine untuk membantu siswa dan guru dalam pembelajaran dan pengajaran teks deskriptif. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan model penelitian dan pengembangan yang dikemukakan oleh S.Thiagarajan, et al (1974:5). Yang terdiri dari empat tahap, yaitu: tahap pendefinisa, tahap perancangan, tahap pengembangan, dan tahap diseminasi. Untuk pengumpulan data, peneliti menggunakan angket dan daftar validasi sebagai instrument. Subjek penelitian ini adalah ahli konten, ahli media, dan siswa kelas satu SMA Widya Gama Malang. Para ahli diminta untuk memvalidasi media English fun magazine untuk mengetahui kesesuaian media tersebut. Siswa diminta membaca dan mengisi soal di media tersebut dan memberikan respon setelah membaca media. Hasil data dianalisis secara kualitatif. Hasil analisi data menunjukkan bahwa media tersebut valid dan sangat baik. Ahli konten dan media menyatakan jika media dapat digunakan untuk memotivasi dan diterapkan pada siswa kelas satu untuk mengajarkan pemahaman membaca. Dari respon siswa, media English fun magazine sangat menarik dan mudah diterapkan bagi mereka. Peneliti menyarakan siswa, guru Bahasa inggris dan calon peneliti untuk menerapkan dan mengembangkan media karena dapat digunakan oleh mereka untuk mengajarkan pemahaman membaca.
English Abstract
Most of people in the world use English in their communication. English becomes a foreign language in Indonesia and plays an important role in education, economy and technology. English is divided into four skills including listening, speaking, reading and writing. Reading stands for the third skill and will be always discussed in here. To enhance students’ learning English can be reinforce using by a media. The first grades students of SMA Widya Gama Malang had problem in learning vocabulary, including descriptive text and the English teacher also still used monotone method and rarely used media in teaching descriptive text because of the less facilitation of the school. Thus, the researcher aimed to facilitate and develop a media by developing English fun magazine in order to help students and the teacher in learning and teaching descriptive text. In this study, the researcher used research and development model which proposed by S. Thiagarajan, et al (1974:5). It consisted of 4 stages, those are: define, design, develop, and disseminate. To collect the data, the researcher used questionnaire and validation checklist as the instrument. The subject of this study were content expert, media expert, and the first grades student of SMA Widya Gama Malang. The experts were asked to validate English fun magazine media to know the appropriateness of the media. The students were asked to read and fill the question of the media and to give response after read the media. The data result was analyzed qualitatively. The result of data analyses, showed that the media was valid and very good. The content and media expert’s stated if the media could be used to motivate and applied for first grades students to teach reading comprehension. From students’ response, the English fun magazine media was very interesting and easy to applied for them. The researcher suggested students, English teacher and future researcher to implement and develop the media because it could be used by them to teach reading comprehension.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520120244 |
Uncontrolled Keywords: | Reading comprehension, Development, English fun magazine |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 22 May 2023 02:53 |
Last Modified: | 01 Oct 2024 03:38 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199961 |
Text
Tania Suryani Awalina.pdf Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |