The Relationship between EFL Students’ Reading Frequency and Writing Ability

Diana, Silfa and Dr.Moh Hasbullah Isnaini, M.Pd. (2020) The Relationship between EFL Students’ Reading Frequency and Writing Ability. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca dan menulis adalah dua kecakapan yang dipelajari siswa di sekolah.Membaca adalah kegiatan untuk memahami ide penulis yang tertulis untuk disampaikan kepada pembaca.Menulis adalah kegiatan mendistribusikan ide yang didukung dengan penggunaan bahasa tertulis untuk berkomunikasi dengan pembaca.Pada dasarnya, membaca dan menulis saling berhubungan. Oleh karena itu, peneliti ingin mengetahui apakah membaca dan menulis memiliki korelasi satu sama lain. Peneliti memilih SMA Negeri 2 Malang karena mereka sangat termotivasi dalam kegiatan literasi dan sekolah mendorong siswa untuk membaca banyak buku dengan kegiatan budaya membaca dua kali dalam seminggu. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dan menggunakan metode korelasional. Sampel penelitian ini adalah 56 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan untuk mengumpulkan data berbentuk angket dan tes menulis. Skor dari kedua instrumen kemudian dihitung dan dianalisa menggunakan prosedur statistik korelasi product moment untuk menemukan adanya hubungan antara kedua variabel. Hasil perhitungan menunjukkan adanya hubungan yang sangat rendah, dengan nilai koefisien korelasi (r) sebesar 0.010. Uji hipotesis juga menunjukkan bahwa nilai rx jauh lebih rendah dari nilai koefisien korelasi table Product Moment (rt) yang menyebabkan hipotesis nol (H0) diterima. Kesimpulannya, tidak ada hubungan antara frekuensi membaca dan kemampuan menulis. Beberapa faktor yang mempengaruhi hasil penelitian ini adalah kurangnya pemahaman siswa terhadap instruksi yang diberikan saat mengisi kuisioner dan menjawab tes tulis, waktu pelaksanaan, dan kondisi yang kurang efektif saat pelaksanaan penelitian. Berdasarkan hasil diatas, saran yang dapat diberikan untuk pendidik adalah pendidik harus fokus pada aspek frekuensi membaca hanya untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa. Selain itu, peneliti selanjutnya dapat menemukan topik yang sama dengan fokus studi yang berbeda seperti menyelidiki faktor internal dan eksternal yang mempengaruhi frekuensi membaca siswa dan kemampuan menulis.

English Abstract

Reading and writing are two skills that should be learnt by students at school. Reading is an activity to understand authors‟ ideas which is written to communicate with the readers. Writing is the activity to distribute ideas and then supported by using written language as the media to communicate with the readers. Basically, reading and writing are interconnected. Therefore, the researcher wants to know whether reading and writing are correlated to each other. The researcher chose SMA Negeri 2 because the students of this school are highly motivated in literacy activity and the school encouraged the students to read a lot of books, for instance, reading culture-related books twice in a week. This study quantitative research employs correlation method. The participants of this study were 56 students. The research instrument used to collect data were in the form of questionnaires and writing tests. The scores of the two instruments were then calculated and analyzed using the Product Moment Correlation statistical procedure to find the relationship between these two variables. The results show a very low relationship, with a coefficient of contention (r) of 0.010. The hypothesis test also shows the value of rx is much lower than the estimated coefficient of the Product Moment Table (rt) which causes the null hypothesis (H0) cannot be rejected. This suggests that there is no relationship between reading frequency and writing ability. Some factors that become the limitation of the study which then influence the results of this study are the lack of direct instruction given by researcher, time, and condition when conducting the research. Based on the result of this study, suggestion for educators is the educators should focus on reading frequency aspect only to improve students writing ability. Other than that, the future researcher can find the similar topic with different focus of the study such as investigating the internal and external factors which influence students‟ reading frequency and writing ability.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0520120238
Uncontrolled Keywords: Frekuensi Membaca, Kemampuan Menulis, Reading Frequency, Writing Ability
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 19 May 2023 07:08
Last Modified: 04 Oct 2024 07:33
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199917
[thumbnail of SILFA DIANA.pdf] Text
SILFA DIANA.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item