Senior High School Students’ Perception on the Use of Quizizz to Assess English Vocabulary Mastery

Rohmawati, Serli Wulida and Wahyu Diny Sujannah, M,Pd. (2022) Senior High School Students’ Perception on the Use of Quizizz to Assess English Vocabulary Mastery. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Metode penilaian tradisional dapat membuat siswa merasa bosan dalam proses penilaian. Sejalan dengan fenomena tersebut, siswa SMAN 10 Malang memiliki minat dan motivasi yang kurang pada saat melakukan penilaian penguasaan kosa kata. Oleh karena itu, peneliti mencoba menerapkan Quizizz sebagai alat penilaian untuk mengatasi masalah tersebut. Penelitian ini membahas persepsi siswa tentang penggunaan Quizizz sebagai alat penilaian kosa kata di SMAN 10 Malang. Peneliti menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk survey. Instrumen yang digunakan adalah angket yang terdiri dari 18 item tentang manfaat dan tantangan penggunaan Quizizz untuk menilai penguasaan kosakata dan disajikan dalam dua bahasa yaitu bahasa Inggris dan bahasa Indonesia. Data diperoleh 124 responden dari siswa kelas tiga SMAN 10 Malang. Temuan menunjukkan bahwa siswa memiliki tanggapan positif terhadap penggunaan Quizizz sebagai alat penilaian kosa kata. Terlihat bahwa 99,976% siswa memperoleh kategori positif dengan jumlah 121 siswa, dan 0,024% siswa menerima kategori negatif dengan jumlah 3 siswa terhadap persepsi penggunaan Quizizz untuk menilai penguasaan kosa kata siswa. Sebagian besar siswa setuju untuk menggunakan Quizizz pada proses penilaian karena menarik, menunjukkan kemampuan mereka yang sebenarnya, lebih baik dari metode tradisional, membuat mereka bangga ketika memenangkan skor tertinggi, meningkatkan keberhasilan dan keefektifan mereka, memotivasi mereka, membawa mereka ke situasi yang menyenangkan, menghemat waktu penilaian, dan menciptakan suasana kompetitif di kelas. Selain itu, mereka menghadapi tantangan dalam menggunakannya, seperti membuat mereka terlihat buruk jika tidak berhasil, menuntut mereka untuk menjawab dengan cepat, mempertaruhkan reputasi mereka di kelas, meningkatkan ambisi mereka, dan membuat mereka bingung jika pertanyaannya rumit. Peneliti memberikan saran kepada guru dan peneliti selanjutnya. Untuk guru, mereka sangat dianjurkan untuk menggunakan Quizizz untuk mengevaluasi penguasaan kosa kata bahasa Inggris siswa mereka. Bagi peneliti selanjutnya, penelitian ini dapat dijadikan referensi bagi yang ingin melakukan penelitian serupa.

English Abstract

Traditional assessment methods can make students feel bored in the assessment process. In line with this phenomenon, students of SMAN 10 Malang have a lack of interest and motivation when doing the assessment of vocabulary mastery. Therefore, the researcher tried to apply Quizizz as an assessment tool to overcome that problem. This research discussed the students’ perception on the use of Quizizz as a vocabulary assessment tool at SMAN 10 Malang. The researcher employed a quantitative approach in the form of a survey. The instrument used was a questionnaire that consisted of 18 items about the benefits and challenges of using Quizizz to assess vocabulary mastery and presented in two languages, namely English and Indonesian. The data obtained 124 respondents from the third grade students of SMAN 10 Malang. The findings showed that students had positive responses to the use of Quizizz as a vocabulary assessment tool. It is shown that 99.976% students obtained the positive category with a total of 121 students, and 0.024% of the students received a negative category with a total of 3 students on the perceptions on the use of Quizizz to assess students’ vocabulary mastery. Most students agreed to use Quizizz on the assessment process because it was interesting, show their true ability, better than the traditional method, made them proud when winning the top score, increased their success and effectiveness, motivated them, brought them to fun situations, saved assessment time, and created a competitive atmosphere in the classroom. Moreover, they faced challenges in using it, such as making them look bad if they did not succeed, requiring them to answer quickly, risking their reputation in the classroom, increasing their ambition, and making them confused if the questions were tricky. The researcher provides suggestions to the teachers and further researchers. For teachers, they are strongly encouraged to use Quizizz to evaluate their students' English vocabulary mastery. For future researchers, this research can be used as a reference for those who intend to conduct similar research.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120368
Uncontrolled Keywords: Persepsi, Quizizz, Penilaian, Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris, Perceptions, Quizizz, Assessment, English Vocabulary Mastery
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 19 May 2023 06:22
Last Modified: 19 May 2023 06:22
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199898
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
SERLI WULIDA ROHMAWATI.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item