The Learning English Motivation of EFL Students in Remote Area

Nugrahani, Rulyana and Agus Gozali, S.Pd., M.Li. (2022) The Learning English Motivation of EFL Students in Remote Area. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Peneliti mengambil topik tentang motivasi siswa di daerah terpencil mulai dari saat penulis melaksanakan kegiatan Kampus Mengajar selama 5 bulan di SMP 2 Sidorejo khususnya siswa kelas IX untuk mendapatkan ide yang menarik untuk diangkat menjadi topik penelitian ini. Motivasi siswa terhadap bahasa Inggris merupakan faktor penting bagi keberhasilan siswa dimana bahasa Inggris digunakan untuk jenjang pendidikan selanjutnya maupun dalam mencari pekerjaan di masa depan. Namun pada siswa kelas IX SMP 2 Sidorejo ditemukan banyak yang masih kesulitan dalam mengartikan basic vocabularies. Maka dari itu penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan fenomena motivasi siswa di daerah terpencil untuk belajar bahasa Inggris. Ini berfokus pada siswa yang tinggal di daerah terpencil. Penelitian ini menggunakan studi kasus atau tergolong penelitian kualitatif dengan 14 siswa kelas IX SMPN 2 Sidorejo menjadi partisipan penelitian. Pedoman wawancara digunakan sebagai instrumen yang meliputi 5 dimensi: pertanyaan pembuka, lingkungan tempat tinggal, persepsi orang tua, kondisi kelas, dan tujuan pembelajaran. Pengumpulan data wawancara dilakukan melalui perekaman suara dan penulisan catatan selama 10 menit untuk setiap siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa mengalami motivasi intrinsik negatif dan motivasi ekstrinsik negatif. Sebagian besar siswa berpikir bahwa bahasa Inggris lebih sulit daripada menyenangkan. Motivasi negatif berasal dari kurangnya kesadaran diri untuk belajar bahasa Inggris dan peran pasif orang tua dalam mendorong siswa untuk belajar bahasa Inggris.

English Abstract

The researcher took the topic of students motivation in remote areas starting from when the author carried out Kampus Mengajar activities for 5 months at SMP 2 Sidorejo especially at ninth grades students to get an interesting idea to be appointed as the topic of this research. Student motivation towards English is an important factor for student success where English is used for the next level of education as well as in finding a job in the future. However in ninth grade students of SMP 2 Sidorejo it was found that there were many who still had difficulty interpreting basic vocabularies. Therefore this study aims to describe the phenomenon of students’ motivation in remote areas to learn English. It focuses on students who live in a remote areas. This research used a case study or was classified as qualitative research with 14 students in ninth-graders of SMP 2 Sidorejo to be the participants of the research. The interview guide is occupied to be the instrument which includes 5 dimensions: opening question, living environment, parents' perceptions, classroom conditions, and learning objectives. Interview data collection was carried out through voice recording and writing notes for 10 minutes for each student. The result shows that the students experience negative intrinsic motivation and negative extrinsic motivation. Most students think that English is more difficult than fun. The negative motivations come from the lack of self-awareness to learn English and the passive role of parents in encouraging students to learn English.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120361
Uncontrolled Keywords: Motivasi, daerah terpencil, EFL., Motivation, remote area, EFL.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 19 May 2023 02:09
Last Modified: 19 May 2023 02:09
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199872
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rulyana Nugrahani.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item