A Correlational Study of Language Learning Motivation and English Learning Achievement among the Ninth Grade Students in Post Online Learning

Amalia, Rizi and Fatimah, S.Pd., M.Appl.Ling. (2022) A Correlational Study of Language Learning Motivation and English Learning Achievement among the Ninth Grade Students in Post Online Learning. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Peran motivasi belajar bahasa dalam mempengaruhi keberhasilan belajar Bahasa Inggris siswa telah lama diperdebatkan. Kajian tentang topik ini memiliki temuan yang beragam. Dari penelitian-penelitian sebelumnya yang menyelidiki korelasi antara motivasi dan keberhasilan belajar Bahasa Inggris, sebagian besar penelitian dilakukan di kota-kota besar. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara motivasi belajar bahasa dengan keberhasilan belajar Bahasa Inggris di daerah kecil, khususnya di Ternate. Tujuan lain dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi tipe motivasi belajar siswa. Angket motivasi, dokumentasi nilai ujian akhir siswa, dan observasi penelitian merupakan instrumen-instrumen yang digunakan dalam penelitian ini. Sebanyak 26 siswa kelas IX-1 SMP Islam 1 Kota Ternate menjadi peserta dalam penelitian ini. Analisis data mengenai jenis motivasi siswa menunjukkan bahwa 23 dari 26 siswa memiliki motivasi intrinsik dalam belajar bahasa Inggris. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa koefisien korelasi antara motivasi dan keberhasilan belajar Bahasa Inggris para siswa adalah -0.172 dan nilai signifikansinya adalah 0.401. Hasil ini menunjukkan bahwa terdapat korelasi negatif yang sangat lemah dan tidak signifikan antara kedua variabel. Dengan demikian menunjukkan bahwa hipotesis nol (Ho) diterima, yang berarti tidak ada korelasi antara motivasi belajar bahasa dengan keberhasilan belajar Bahasa Inggris.

English Abstract

The role of language learning motivation has long been argued to affect learners‘ English achievement. Studies about this topic have been diverse in findings. From the previous studies investigating correlation between motivation and achievement in learning English, most of the research were carried out in major cities. Thus, this study aims to investigate the relationship between language learning motivation and English learning achievement in rural area, specifically in Ternate. The other purpose of this research is to identify the type of learners‘ learning motivation. A motivation questionnaire, documentation of students‘ final exam score, and researcher‘s observation are instruments applied in this study. A total number of 26 students in the class IX-1 at SMP Islam 1 Kota Ternate participated in this study. The data analysis, concerning the students‘ type of motivation, reveals that 23 out of 26 students have intrinsic motivation in learning English. The result also discloses that the correlation coefficient between students‘ motivation and achievement in learning English is -0.172 and the significant score is 0.401. This result shows that there is a very weak negative and an insignificant correlation between the two variables. Thus, it demonstrates that the null hypothesis (Ho) is accepted, which means that there is no correlation between language learning motivation and English learning achievement.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120355
Uncontrolled Keywords: korelasi, motivasi, pembelajaran, pencapaian, correlation, motivation, learning, achievement
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 19 May 2023 01:31
Last Modified: 19 May 2023 01:31
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199853
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rizi Amalia.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item