Septiani, Rina and Dr. Putu Dian Danayanti Degeng, S.S., M.Pd (2020) Increasing Reading Comprehension Skill Using SQ3R Strategy for Eighth Grade Student In SMPN 01 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Keterampilan membaca sangat penting bagi siswa dalam pembelajaran bahasa Inggris agar siswa dapat memahami teks bacaan dalam bahasa Inggris yang diajarkan di sekolah, oleh karena itu siswa perlu menguasai kosakata dan tata bahasa. Kesulitan yang dihadapi siswa dalam membaca teks pemahaman adalah dalam memahami narasi ketika diminta membaca. Siswa diberikan strategi SQ3R untuk memudahkan mereka dalam membaca dan menjawab soal pemahaman teks bacaan bahasa Inggris. Partisipan penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMPN 01 Batu. Peneliti menggunakan metode PTK (Penelitian Tindakan Kelas) dan SQ3R sebagai strategi pengajaran dalam melakukan penelitian ini. Penelitian dilakukan selama dua minggu di kelas 8A. Jumlah siswa dalam penelitian ini adalah 32 siswa. Instrumen penelitian adalah wawancara yang diadaptasi dari Iman (2015), checklist observasi yang diadaptasi dari Ary (2002), pre-test dan post-test, kemudian kedua data tersebut dihitung menggunakan Ms. Excel. Kriteria keberhasilan penelitian ini adalah siswa mampu mengidentifikasi ide pokok, mengidentifikasi detail pendukung, mengidentifikasi referensi, memahami kosakata, dan membuat kesimpulan. Nilai standar yang telah ditentukan oleh KKM mata pelajaran Bahasa Inggris di SMPN 1 Batu adalah 75. KKM ini juga menjadi salah satu kriteria keberhasilan penelitian ini, dimana 50% atau lebih siswa mendapatkan nilai tersebut, maka peneliti tidak perlu untuk melakukan siklus lain. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hanya 31% siswa yang melewati kriteria sukses sebelum menerapkan SQ3R sebagai strategi pembelajaran. Anehnya, setelah SQ3R diterapkan 90% siswa terbukti berhasil mendapatkan kriteria skor yang lebih tinggi. Dapat diasumsikan bahwa penggunaan strategi SQ3R dalam pembelajaran pemahaman membaca telah berhasil. Selain itu, strategi SQ3R membantu siswa mengetahui cara mudah memahami teks bacaan dalam proses pembelajaran.
English Abstract
Reading skills are very important for students in learning English so that students can understand the reading text in English taught at school.Therefore, students need to master vocabulary and grammar. The difficulty faced by students in reading comprehension texts is the understanding a narrative when they are asked to read. The Students are given the SQ3R strategy to make it easier for them to read and answer comprehension question of English reading texts. The participants of this research were eighth grade students of SMPN 01 Batu. Researchers used CAR (Classroom Action Research) and SQ3R methods as teaching strategies in conducting this research. The study was conducted for two weeks in class 8A. The number of students in this study was 32 students. The research instruments were An interview guide adapted from Iman (2015), observations checklist adapted from Ary (2002), pre-test and post-test, then the two data were calculated using Ms. Excel. The Success criteria of this study is when the students are able to identify main idea, identifying supporting details, identifying reference, understanding vocabulary, and making inference. The standard score that have been determined by the KKM of English subject in SMPN 1 Batu is 75. This KKM also become one of the criteria of success of this study.When 50% or more students get that score, so the researcher does not need to do another cycle. The results showed that only 31% of students passing the criteria of success before implementing SQ3R as a teaching strategy. Surprisingly, after SQ3R was implemented 90% of the students were proven to be successful in get the higher score criteria of success. It can be assumed that the use of the SQ3R strategy in teaching reading comprehension was successful. In addition, SQ3R strategy helps students knowing how to easily understand the reading text in learning process.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520120232 |
Uncontrolled Keywords: | Reading Comprehension, SQ3R, EFL Students |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 19 May 2023 01:18 |
Last Modified: | 19 May 2023 01:18 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199848 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rina Septiani Fitri.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |