Wijaya, Rahmat Adi and Dr. Sugeng Susilo Adi, M.Hum (2020) Students Perception about English Camp for The First Year Student of English Education Study Program at Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Persepsi adalah salah satu faktor yang membentuk kesadaran seseorang. Tingkat kesadaran seseorang dapat dilihat dari bagaimana persepsi seseorang terhadap objek yang dirasakan, mengarah pada persepsi positif atau negatif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana persepsi siswa tentang English Camp untuk mahasiswa tahun pertama Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya dalam meningkatkan kemahiran berbahasa Inggris siswa melalui tiga domain pembelajaran. English Camp adalah inovasi dari Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris yang dimulai sejak 2016. Namun, persepsi siswa yang telah mengikuti English Camp masih belum diketahui. Jenis penelitian ini adalah deskriptif, menggunakan pendekatan kuantitatif. Data diperoleh dari jawaban siswa pada kuesioner yang telah mereka penuhi. Teknik pengambilan sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah accidental sampling. Subjek dalam penelitian ini adalah 40 siswa dari total angkatan mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris tahun 2018 di Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan kuesioner yang telah divalidasi oleh ahli sebagai instrumen. Kuesioner menggunakan skala Likert di mana ada dua bentuk pernyataan, pernyataan positif dan negatif. Untuk menganalisis data, peneliti melakukan beberapa langkah yaitu mengedit, coding, dan tabulasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hampir semua responden memberikan persepsi positif bahwa English Camp dapat meningkatkan kemampuan bahasa Inggris siswa melalui tiga domain pembelajaran: kognitif, afektif dan psikomotor. Hampir semua siswa menunjukkan persetujuan berdasarkan 10 pernyataan melalui kuesioner yang diberikan peneliti. Kesimpulan dari penelitian ini adalah hampir seluruh siswa memberikan persepsi positif. Ini merujuk pada tiga domain pembelajaran oleh Bloom. Dari ketiga domain, itu menunjukkan persepsi positif di setiap domain. Ini menunjukkan bahwa siswa mendapatkan peningkatan kemampuan berbahasa Inggris dengan mengikuti English Camp.
English Abstract
Perception is one of the factors that shape a person's awareness. The level of awareness of a person can be seen from how one's perception of the object perceived, leads to more positive or negative. This study aims to find out how students’ perception about English Camp for the first-year student of English Education Study Program at Universitas Brawijaya on enhancing student English proficiency through the three domains of learning. English Camp is innovation from English Education Study Program that begin from 2016. But, the perception of students who had joined English Camp are still unknown. The type of this study is descriptive, using quantitative approach. Data were gained from student answer on questionnaire that they had fulfilled. The sampling technique used in this study was accidental sampling. Subjects in this study were 40 students from a total of English Education student batch of 2018 at Universitas Brawijaya. This study using questionnaire that had been validated by the expert as the instrument. The questionnaire uses Likert scale where there are two forms of statements, positive and negative statements. To analyze the data, the researcher doing some steps that are editing, coding and tabulating. The results show that almost all of respondent give positive perception that English Camp can enhance their English proficiency through the three domains of learning: cognitive, affective and psychomotor. Almost all of student show their agreement based on the 10 statements through questionnaire the researcher provide. The conclusion of this study is that almost all students give positive perception. It refers to the three domains of learning by Bloom's. From the three domains, it shows a positive perception in each domain. This indicates that students get enhanced in English proficiency by following English Camp.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520120226 |
Uncontrolled Keywords: | English camp, kemahiran bahasa Inggris, persepsi siswa, English camp, English proficiency, student perception. |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 17 May 2023 06:27 |
Last Modified: | 20 Sep 2024 07:23 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199800 |
Text
Rahmat Adi Wijaya.pdf Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |