Fitria, Rahma and Iswahyuni, S,Pd., M.Pd. (2023) Investigating Students’ Perception Using Audio-Visual Material In Listening Class. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pemahaman mendengar merupakan salah satu kemampuan Bahasa Inggris yang paling sulit untuk siswa. Karena mendengarkan merupakan bagian terpenting dari komunikasi, sebagai pelajar asing kita harus mampu menguasai kemampuan mendengarkan. Namun, belajar mendengar masih kurang motivasi sehingga banyak siswa yang nemenukan kesulitan dalam belajar mendengarkan. Untuk mendukung para pelajar dalam belajar mendengarkan, dibutuhkan suatu media yang cocok yang dapat memfasilitasi pelajar dalam meningkatkan kemampuan pemahaman listening mereka. Penelitian ini ditujukan untuk menyelidiki persepsi siswa menggunakan materi audio-visual sebagai media di dalam kelas mendengarkan. Survey studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang didesain untuk mengumpulkan data. Peneliti menggunakan survey dalam bentuk kuisioner dengan 20 pertanyaan dalam bentuk Likert-Scale dan dibagikan kepada siswa melalui Google Forms. Partisipan dari studi ini merupakan siswa kelas 9 SMP Shalahuddin dengan total 109 siswa dari kelas A,B,C, dan D. Setelah mengumpulkan data, peneliti menganalisis data menggunakan SPSS. Hasilnya menunjukkan bahwa para siswa memiliki pengalaman dan persepsi positif dalam penggunaan audio-visual di dalam kelas listening. Mayoritas siswa setuju bahwa audio-visual menarik, memotivasi, dan menghibur mereka. Audio-visual juga dapat membantu siswa meningkatkan pemahaman mendengar mereka. Namun, mereka masih menemukan beberapa kesulitan dalam belajar mendengarkan seperti ketika pembicara berbicara terlalu cepat, pembicara menjelaskan materi yang kurang familiar, aksen dari pembicara, dan pengucapan.
English Abstract
Listening comprehension is one of the most difficult English language skills for learners. Since listening is an important part of communication, as foreign learners we should acquire listening skills. However, learning listening is lack motivation and most students find difficulties in learning listening. To support learners in learning listening is needed an appropriate medium that facilitates learners in improving their listening comprehension skills. This study aimed to investigate students' perceptions using audio-visual material as a media in listening class. A survey study using a quantitative approach was designed to collect the data. The researcher used a survey questionnaire with 20 Likert Scale questions and distributed them through Google Forms. The sample of this study is 9th-grade students from SMP Shalahuddin in total 109 students from classes A, B, C, and D. After collected the data, the researcher analyzes the data using SPSS. The result shows that students had positive experiences in using audio-visual material in listening class. Most of the students agree that audio visual is interesting, motivating, and entertaining them. Audio- visual also can help students to improve their listening comprehension. However, they find difficulties when the speaker speaks too fast, the speaker explains unfamiliar material or uses unfamiliar accents, and pronunciation.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120348 |
Uncontrolled Keywords: | Persepsi Siswa, Audio-Visual, Mendengarkan, Students’ Perception, Audio-Visual, Listening |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 17 May 2023 03:47 |
Last Modified: | 17 May 2023 03:47 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199791 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rahma Fitria.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |