Pakpahan, Ovan and Yulia Hapsari, S.Pd., M.Pd. (2020) An Analysis of Cultural Content Elements in Reading Text of Bahasa Inggris Kurikulum 2013 Grade XI. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Buku bahasa Inggris memiliki peran utama sebagai alat dan pedoman materi dalam mengajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Selain berfungsi menyajikan bentuk tatabahasa dan keterampilan berbahasa, buku bahasa Inggris juga berperan penting sebagai tumpuan siswa untuk membangun kompetensi komonikatif antar budaya dengan menyajikan nilai dan keberagaman budaya. Penelitian ini berfokus untuk menginvestigasi konten elemen budaya pada Buku Bahasa Inggris Kurikulum 2013 Kelas XI. Konten elemen budaya yang dimaksud yaitu konten elemen budaya permukaan dan elemen konten budaya mendalam. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan analisa konten. Data penelitian diperoleh dari setiap teks bacaan pada bagian semester pertama buku. Dalam menganalisis data, peneliti menggunakan teori elemen konten kebudayaan yang digagas oleh Rodriguez (2015) dan dipadukan dengan teori yang digagas oleh Gonzales (1978, dirujuk dalam Jameson 2013). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa elemen konten kebudayaan yang ditemukan pada buku dinilai memiliki proprsi yang mencukupi. Dalam lima teks bacaan yang di analisa, 7 topik diidentifikasi sebagai elemen budaya permukaan dan 16 topik termasuk kedalam elemen budaya mendalam. Selain itu juga ditemukan 7 topik yang dikategorikan sebagai keduanya. Akan tetapi topic topic yang ditemukan dalam buku dinilai sangat rumit dan sulit untuk diidentifikasi. Oleh karena itu, guru yang menggunakan buku ini diharapkan untuk lebih jeli dalam kemunculan topik ini, sehingga guru dapat melakukan tindakan yang tepat untuk menambah kompetensi intercultural siswa. Untuk penulis buku bahasa inggris juga diharapkan untuk menampilkan topik ini lebih mudah disadari, sehingga siswa lebih tanggap dan mudah mengenali konten budaya dalam teks. Akhirnya, peneliti menyadari bahwa penelitian ini masih memiliki kekurangan dan memiliki ruang untuk dikembangkan. Sehingga unntuk penelitian dengan tema yang sama sangat disarankan untuk membahas satu kategori saja yaitu konten elemen budaya permukaan maupun elemen konten budaya mendalam.
English Abstract
English textbook occupies a main place as the base instructional materials in teaching English as a foreign language. Apart from grammar points and language skills, English textbook also plays important role to scaffold the student intercultural communicative competence by providing valuable inputs in exposing variety of cultures. The focus of this study was to investigate the culture elements presented in the English textbook entitled Bahasa Inggris Kurikulum 2013 Grade XI. Cultural content elements were categorized into two elements “surface culture and deep culture”. This study was conducted by using qualitative approach particularly content analysis. The data were gained from each reading text contained in the first semester part of the English textbook. Theories of cultural content elements by Rodriguez (2015) combined with Gonzales (1978, cited in Jameson 2003) were used in order to analyze the data. The result of this study revealed that cultural elements were found in a balance proportion. There are five reading text examined, 7 topics were identified as surface culture element and 16 topics belong to deep culture element. Subsequently, 7 topics were represented as both surface and deep culture elements. Unfortunately, most of the topics found in the textbook were complex and difficult to be identified. Therefore, English teachers who are the users of this English textbook should be more aware of the cultural content appearance in the reading texts, so they can do necessary action to create students’ intercultural communicative competence. Also, the author of the English textbook should input these topics to be more noticeable and explicitly so that EFL students easier when identifying the cultural content in the text. Lastly, researcher acknowledged that this study still has some rooms to be developed. In consequence for future researcher who intended to conduct a study in the field of cultural content analysis, the researcher highly suggested to be focused on one category, either surface culture or deep culture.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520120224 |
Uncontrolled Keywords: | Konten budaya, budaya permukaan, budaya mendalam, buku bahasa Inggris, cultural content, surface culture, deep culture, English textbook |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 17 May 2023 02:45 |
Last Modified: | 17 May 2023 02:45 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199763 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Ovan Pakpahan.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |