Exploring Senior High School Students’ Inhibiting Factors in English Writing Activities: An Explanatory Sequential Study

Sasmita, Ni Made Kesi and Peptia Asrining Tyas, S.Pd., M.Pd. (2022) Exploring Senior High School Students’ Inhibiting Factors in English Writing Activities: An Explanatory Sequential Study. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian dengan metode Explanatory Sequential Mixed-Method ini bertujuan untuk menganalisis sikap siswa terhadap faktor hambatan utama dalam kegiatan penulisan dan pengembangan keterampilan menulis dalam bahasa inggris yang didukung oleh persepsi guru. Selain menulis adalah keterampilan bahasa dan komunikasi yang paling rumit untuk dikuasai, keberhasilan atau kegagalan para pelajar dalam menulis juga dapat dipengaruhi oleh berbagai faktor. Ada lima faktor yang dibahas dalam studi ini: Faktor Emosi (Affective Factors), Kekhawatiran Dalam Menulis (Writing Apprehension), faktor linguistik (Linguistic Factors), Faktor Penulis (Writer's Block), dan Faktor Taktis (Tactical Factors). Siswa kelas sebelas dan seorang guru bahasa inggris senior di sma kelas 1 Malang menjadi peserta dalam studi tersebut. Penelitian ini memiliki dua jenis data: kualitatif dan kuantitatif. Data kuantitatif dikumpulkan lebih dulu, kemudian data kualitatif untuk mendukung penjelasan atau menguraikan hasil kuantitatif. Penelitian ini menggunakan dua instrumen: 1) kuesioner tertutup (closed-ended questionnaire) untuk mendapatkan data kuantitatif dari persepsi peserta didik, dan 2) wawancara semi terstruktur (semi-structured interview) untuk menggambarkan perspektif guru. Analisis data secara kualitatif dilakukan dengan menggunakan analisis statistik dan didukung oleh perangkat lunak statistik: SPSS. Analisis deskriptif diterapkan untuk menganalisis dan menggambarkan data kualitatif. Faktor hambatan utama dalam kegiatan menulis bahasa inggris yang dihadapi oleh siswa kelas sebelas SMA 1 Malang adalah faktor blok penulis yang berkaitan dengan blok motivasi siswa di awal atau selama proses penulisan dan kesulitan mereka dalam mengembangkan dan menghubungkan gagasan-gagasan yang berbeda.

English Abstract

This explanatory sequential mixed method study aims to analyse the students’ attitudes toward the main inhibiting factor of English writing activity and skill development supported by the teacher’s perception. Beyond writing being one of the most complex languages and communication skills to be mastered, the success or failure of students in writing could also be influenced by various factors. There are five factors are discussed in this study: affective factor, writing apprehension, linguistic factor, writer’s block, and tactical factor. The eleventh-grade students and a senior English teacher at Senior High School 1 Malang became the participants in the study. This study has two types of data: qualitative and quantitative. The quantitative data are collected first, then qualitative data to support explaining or elaborate on the quantitative result. This research uses two instruments: 1) a closed-ended questionnaire to obtain quantitative data on learners’ perceptions, and 2) a semi-structured interview to draw the teacher’s perspective. The qualitative data analysis was conducted using statistical analysis and supported by statistical software, SPSS. A descriptive analysis was applied to analyze and describe the qualitative data. The main inhibiting factor in English writing activity faced by the eleventh graders of Senior High school 1 Malang was the writer’s block factor related to students’ motivational block at the beginning or during the writing process and their difficulties in developing and connecting different ideas.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120339
Uncontrolled Keywords: kemampuan menulis dalam Bahasa Inggris, factor-faktor penghambat, persepsi siswa, English writing skills, inhibiting factors, students’ perception.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 17 May 2023 01:37
Last Modified: 17 May 2023 01:37
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199732
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
NI MADE KESI SASMITA.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item