Husna, Main Nihayatul and Dra. Ismarita Ida Rahmiati, M. Pd. (2020) Linguistic Difficulties Faced by Junior High School Students in Writing English Narrative Text. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Menulis adalah sebuah ketrerampilan penting yang harus dikuasai oleh siswa untuk meningkatkan perkembangan pribadi mereka dalam mempelajari bahasa Inggris. Siswa seringkali mendapatkan kesulitan untuk menulis ide mereka dalam bahasa Inggris karena bahasa Inggris bukan bahasa pertama kita. Siswa memiliki factor kesulitan yang berbeda dalam menyusun teks berbahasa Inggris. Byrne (1988) membagi permasalahan yang membuat sulit dalam menulis ke dalam tiga kategori, yaitu kesulitan linguistik, kesulitan psikologi, dan kesulitan kognitif. Salah satu teks yang harus dipelajari oleh siswa sekolah menengah pertama adalah teks naratif. Penelitian inin bertujuan untuk menemukan kesulitan yang ditampakkan siswa dalam menulis teks naratif berbahasa Inggris khususnya dalam aspek linguistic di beberapa sekolah di Blitar. Penelitian ini melibatkan 179 siswa dari tiga sekolah menengah pertama di Blitar pada tahun ajaran 2019/2020 sebagai subjek penelitian. Penelitian ini menggunakan desain survei dan kuantitatif sebagai metode. Data dikumpulkan melalui kuisioner dalam versi bahasa Indonesia yang terdiri dari 18 statemen yang dikembangkan berdasarkan teori dari Byrne (1988). Hasil penelitian menunjukkan kesulitan-kesulitan yang ditampakkan oleh siswa dalam menulis teks naratif berbahasa Inggris. Dari tiga faktor kesulitan dalam aspek linguistik, faktor paling tinggi adalah kesulitan dalam penyusunan ide, diikuti oleh struktur bahasa (tenses), dan terakhir adalah factor kosakata.
English Abstract
Writing is an important skill that students require in order to enhance their personal development in learning English. Students often get difficulties writing their ideas in English because English is not our first language. Students have different difficulties factor in composing English written text. Byrne (1988) divided the problems that make writing difficult into three categories, there are linguistic difficulty, psychological difficulty, and cognitive difficulty. This study focused on difficulties in linguistic aspect. One kind of text that should be learned by students at junior high school level is narrative text. This research is aimed to find the difficulties faced by students in writing English narrative text especially in linguistic aspects in some schools in Blitar. This study involved 179 students of three junior high schools in Blitar in the academic year 2019/2020 as the subject of study. This research used survey design and quantitative as the method. The data was gathered through a questionnaire in Indonesian version consists of 18 statements that developed based on a theory by Byrne (1988). The findings of the study showed the difficulties faced by students in writing English narrative text. From the three factors difficulties in linguistic aspect, the highest factor was organizing idea factor, followed by tenses factor and the last was vocabulary factor.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520120205 |
Uncontrolled Keywords: | menulis, teks naratif, kesulitan linguistik, writing, narrative text, linguistic difficulties |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 15 May 2023 06:33 |
Last Modified: | 23 Sep 2024 08:34 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199566 |
![]() |
Text
Main Nihayatul Husna.pdf Download (2MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |