Pamungkas, Junjung Tri and Dr. Moh. Hasbullah Isnaini, S.Pd., M.Pd. (2020) Exploring ELT Students Speaking Anxiety in Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Sebagai bahasa Internasional, bahasa Inggris sangat penting untuk dipelajari oleh orang di seluruh dunia. Di Indonesia, bahasa Inggris merupakan bahasa asing yang sulit dipelajari oleh siswa Indonesia. Tingkat keberhasilan siswa dalam berbicara bahasa asing dapat dipengaruhi oleh aspek psikis, pada hal ini adalah kecemasan. Pada saat pembelajar cemas, khawatir, atau takut akan bahasa asing, tingkat kemahiran mereka untuk memperoleh bahasa asing akan berkurang. Penelitian ini dilakasanakan untuk mengetahui tingkat kecemasan siswa pembelajar bahasa inggris. Penelitian ini menggunakan survey dan deskriptif kuantitatif sebagai desain penelitian. Instrument yang digunakan merupakan FLCAS (Foreign Language Classroom Anxiety Scale) yang di desain oleh Horwitz et.al (1986) yang memiliki 33 soal dan di hitung menggunakan 5 butir point skala likert. Daftar pertanyaan ini digunakan untuk mengukur tingkat kecemasan siswa Hasil dari penelitian menunjukan bahwa ada kecemasan pada siswa pembelajar bahasa inggris semester 2 fakultas ilmu budaya. Hal ini dapat dilihat pada hasil rata rata dari daftar pertanyaan FLCAS adalah 3.3 atau diatas rata rata.
English Abstract
As an International language, English is important to learn by people in the world. In Indonesia, English is a foreign language which has difficulty level for students to learn. The student’s success in speaking for the foreign language can be influenced by psychological aspect, in this case, anxiety. When the learners have high anxious feeling, worry, or fear in foreign language class, they may become difficulty to increase their ability and get language acquisition. This research is used to investigate the level of anxiety among ELT students in English speaking class and what are their anxiety level This research used survey with descriptive qualitative research. For the instrument, the researcher used FLCAS (Foreign Language Classroom Anxiety Scale) developed by Horwitz et.al (1986) that contains of 33 items with 5 point Likert-Scale. This questionnaire used to measure students’ level of anxiety as sole instrument. The result of the study showed that anxiety was exist on 2nd semester ELT students of faculty of culture studies. It can be seen from the result of mean score of questionnaires result that the average score of FLCAS is in the existing class, which is 3.3
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520120196 |
Uncontrolled Keywords: | Speaking, Anxiety, ELT, Speaking, Anxiety |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 12 May 2023 02:58 |
Last Modified: | 12 May 2023 02:58 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199497 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Junjung Tri Pamungkas.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |