Students’ Perception Toward The Utilization Of Whatsapp In Reading Comprehension Skill

Zahara, Jadida Intan and Widya Caterina Perdhani, S.Pd., M.Pd. (2022) Students’ Perception Toward The Utilization Of Whatsapp In Reading Comprehension Skill. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Keterampilan pemahaman membaca merupakan aspek penting dalam pembelajaran bahasa inggris. Pemahaman membaca harus dikuasai oleh seseorang dalam proses membaca agar mendapatkan pemahaman terhadap bacaan secara mendalam. WhatsApp memiliki fitur yang memudahkan untuk komunikasi dan interaksi serta melakukan diskusi membaca melalui WhatsApp Group. Oleh karena itu WhatsApp dapat dijadikan media pendukung pembelajaran pada reading comprehension. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa terhadap penggunaan WhatsApp pada pemahaman membaca. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah survey dibawah penelitian kuantitatif. Untuk mendapatkan data peneliti mengadopsi kuesioner dari Warman (2018). Kuesioner tersebut terdiri dari 10 item pertanyaan terbagi menjadi 3 aspek yakni kemudahan penggunaan WhatsApp, keefektifan penggunaan WhatsApp, dan sikap dan perpektif siswa terhadap penggunaan WhatsApp. Partisipan yang telibat dalam penelitian ini adalah 105 mahasiswa dari jurusan Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya semester 5 dan 7 yang telah menempuh mata kuliah reading comprehension. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa paling banyak setuju bahwa fitur whatsapp Nyman digunakan untuk belajar dan diskusi, siswa dominan setuju bahwa mereka memiliki kesempatan untuk memperluas bacaan bahasa inggris di luar kelas melalui diskusi kelompok via Whatsapp, dan siswa secara umum memiliki sikap yang positif terhadap pemanfaatan Whatsapp dalam kelas membaca. Maka dari itu para guru dan siswa dianjurkan untuk mengintegrasikan whatsapp sebagai media pendukung diskusi pembelajaran pemahaman membaca. Peneliti menyarankan agar whatstapp dapat lebih baik mendukung pembelajaran disarankan untuk menambah fitur bagi layar, meningkatkan kualitas video dan memperbanyak jumlah peserta untuk telepon video

English Abstract

Reading comprehension are an important aspect of learning English. Reading comprehension must be mastered by someone in the reading process to gain an in-depth understanding of the reading. WhatsApp has features that make it easy for communication and interaction as well as conducting reading discussions through the WhatsApp Group. Therefore WhatsApp can be used as a supporting medium for learning reading comprehension. This study aims to know students' perceptions of the use of WhatsApp on reading comprehension skills. The method used in this research is a survey under quantitative research. To obtain data the researcher adopted a questionnaire from Warman (2018). The questionnaire consists of 10 question items which are divided into 3 aspects namely the ease of using WhatsApp, the effectiveness of using WhatsApp, and students' attitudes towards using WhatsApp. The participants who were involved in this study were 105 students from the Department of English Language Education, Universitas Brawijaya, semester of 5th and 7th who had taken reading comprehension courses. The results of this study indicate that most students agreed that using WhatsApp's features for learning and discussion is comfortable, dominant students agree that have chance to enhance my English reading outside of the classroom through WhatsApp and reading group discussion, and students generally have positive toward the utilization of Whatsapp in learning reading. Therefore, teachers and students are recommended to combine classroom learning with additional discussions via WhatsApp. The researcher suggests that WhatsApp developer increase video quality, the number of participants in video conversations, and add the share screen capability to make the platform more suitable as a teaching tool.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120303
Uncontrolled Keywords: Perception, Reading Comprehension, WhatsApp, Learning Media, and survey, Persepsi, Membaca Komprehensif, Pembelajaran
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 12 May 2023 02:38
Last Modified: 12 May 2023 02:38
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199493
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
JADIDA INTAN ZAHARA.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item